Block title
Block content

“…Âhirette ise vücud ve beka, her ikisi de levazımatıyla, terkibatıyla bizzât dest-i kudretten çıkarlar ve herkes hakikî Mâlikini bilir. İşte bunu anlayan, rücuun ne demek olduğunu anlar.” Açıklar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Rücu', kelime olarak geri dönmek olup, buradaki manası ile bir netice ve sonucun kaynağına inme ve esasına dönmek demektir. Mesela, elma bir netice iken, elmanın ağacı ve kökü ona bir kaynak, bir esastır. Elmayı yiyen adam, bu elmanın nereden geldiğini merak ettiğinde ağaç ve köke rücu eder. Yani onu inceler demektir.

Bütün netice ve sonuçların gerçek kaynağı ve gerçek esası, Allah’ın kudret ve ilmidir. Ağaç ve kökler veya herhangi bir sebep bu asıl kaynak ve esasa birer perde, birer vesiledirler. Hakiki kaynak ve esas Allah’ın kudret ve ilim sıfatıdır. İşte insan iman ve hidayet ile bu asıl kaynağa rücu etmelidir. Yani her sebebin arkasında gerçek aktör olan İlahi kudreti görmeli ve ona perestiş etmelidir. İşte rücu, yani dönüş onadır.

Dünyada neticeler, sebepler eli ile verildiği için çok insanlar hakiki sebep olan Allah’a rücu edemiyorlar. Hep zahiri ve vesile olan sebeplerde takılıp kalıyorlar ve Allah’a dönüş yapamıyorlar. Lakin ahirette sebepler kalkıp kudret bizzat tecelli edeceği için, insanlar netice ile kudret arasındaki teması görecek ve her neticede bizzat kudrete rücu edeceklerdir.

İnsan cennette bir elma yediği zaman defi ve derhal kudrete intikal edip Allah’a teşekkür edebilecek. Burada bu işlem iman ve hidayet ile mümkün iken, orada kudret bizzat görüleceği için rücu çok kuvvetli ve ani olacak ki, Üstad Hazretleri bu rücuya hakiki rücu diyor. 

Özetle, “Dönüş onadır.” hakikatinin dünya ve ahiretteki farklarına işaret ediliyor. 

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: 28. âyetin tefsiri | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 2322 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

halili18
ayrıca, anlayabildiğim; burada dünya ile ahiret arasında, "vücut" ve "beka" noktasından benzerlik ve farklar açıklanıyor.vücut noktasında, iki alemde de vasıtasız dest-i kudret görünüyor. beka meselesinde ise; dünyada hikmete binaen esbab ve vesait vaz edilmişken, ahirette vücut gibi beka da "bizzat dest-i kudretten çıkar."
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...