Block title
Block content

"Akıl" ile "zekâ"nın Farkı Nedir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Akıl bir alettir ve iyi ile kötüyü birbirinden ayırt etmek için kullanılır. Nakli tasdik etmek için iş görür. Zekâ ise bu aklın dünyevi olarak kullanılmasına vesile olur.

Dolayısıyla bir insan çok zeki olabilir. Ama bu insan aklını doğru yolda kullanmıyorsa veya vahye değilde kendisine güveniyorsa, bu insana akıllı değil -şayet zekâsı varsa- zeki denilir.

Bu nedenle çok zeki insanların doğru yolu bulamadığı ve aklını kullanamadığı bir hakikattır. Hatta insanlık alemini yakan ve perişan eden insanların çoğuna belki de hepsine dikkat eildiğinde, çok zeki oldukları görülür. Ama bu gibi insanlar aklı ve zekâyı Allah'ın istediği gibi kullanmadıklarından dolayı, akıllı olamamışlardır.

Bunun tersi olarak ta, bazı insanlar fazla zeki olmamakla beraber, istikametle akıllarını kullandıklarından ötürü, bunlar akıllı sınıfına dahil olur.

Başka bir deyişle aklın kullanılması cüz'i ihtiyari ile olur. Fakat zekânın verilmesi Allah'ın vergisidir. Bu nedenle Allah'ın yanında kıymetli olan çok zeki olanlar değil, aklını iyi kullananlardır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: A | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 15577 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

harun yahya
çok doğru nice büyük zekalar Allah'ın imtihanında başarı olamayıp,imtihanı kaybetmişlerdir.Önemli olan zekayı ve aklı sitikamet üzere kullanmaktır.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
ahmety114
Allah razı olsun abi.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Refet
Allah razi olsun.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
fatih çetin
İşte, ene, şu hâinâne vaziyetinde iken, cehl-i mutlaktadır. Binler fünunu bilse de, cehl-i mürekkeple bir eçheldir. Çünkü duyguları, efkârları kâinatın envâr-ı marifetini getirdiği vakit, nefsinde onu tasdik edecek, ışıklandıracak ve idame edecek bir madde bulmadığı için, sönerler. Gelen herşey nefsindeki renklerle boyalanır. Mahz-ı hikmet gelse, nefsinde abesiyet-i mutlaka suretini alır. Çünkü, şu haldeki enenin rengi, şirk ve ta’tildir, Allah’ı inkârdır. Bütün kâinat parlak âyetlerle dolsa, o enedeki karanlıklı bir nokta, onları nazarda söndürür, göstermez.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
elinsaf
Çok güzel, buna göre akıl konusunda, erkekler dahil, bütün insanlığa rehber olmuş ve olan ve olacak akile, adile, abide, mübareke validelerimiz ve mübareke hemşirelerimiz var. Allah cümlesinin şefaatlerine nail eylesin. Amin. Sorum kadın ve akıl ile ilgili olduğundan böyle bu yoruma ihtiyaç hasıl oldu.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
gonechill
Doğru yol nesnel olmalıdır, ve bulundukları yolun doğru ve nesnel olduğunu kişisel olarak karar vermek doğru değildir. Burada şahıslar kendi yollarını doğru yol diye düşündüğü için yanılgıya düşmüş olabilirler, her şeyi kendi yollarının lehine yoğurmalarnda da bir problem görülemez. Bilinmesi gereken şey herkesin doğru yolda olduğu inancına karşın hiçkimsenin doğru yolda olduğu gerçeği olmamasıdır.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Erdem93352
Lenin, Stalin, Hitler ve Marx, zekalarını müsbet yönde değil menfi yönde kullandıkları için "zeki birer ahmaktırlar" dersek zeka ile akıl arasındaki fark anlaşılabilir zannediyorum.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yükleniyor...