Block title
Block content

"Âlem-i gaybın bir nevi olan âlem-i ervah; ayn-ı hayat ve madde-i hayat ve hayatın cevherleri ve zâtları olan ervah ile dolu olması, elbette mazi ve müstakbel denilen âlem-i gaybın bir diğer nevi de ve ikinci kısmı dahi cilve-i hayat..." İzahı?..

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Âlem-i gayb, görünmeyen âlemlerin tümünü ifade eder. Berzah âlemi, misâl âlemi, levh-i mahfuz, arş kürsî gayb âleminden oldukları gibi, âlem-i ervah da yine gayb âlemindendir, onun bir nevidir. Bu âlem ruhlar ile doludur. Bu ruhlar hayat sahibidirler, hayatın cevherleri ve zâtlarıdırlar.

Hayat, ruhun bir sıfatıdır. Ruhun görme, işitme, irade gibi sıfatları vardır. Hayat da bunlardan birisidir. Bu bakımdan ruhlar hayatların zâtları olurlar. Cevher de aynı manada kullanılmıştır. Yani, ruh cevherdir, hayat ise onun arazlarından (ona bağlı ve onun tali unsurlarından) biridir.

Ayn-ı hayat terkibi ruhun hayat sahibi olduğunu ifade eder.

“Madde-i hayat” terkibinin bir mecazî ifade olduğunu düşünüyorum. Şu görünen dünyanın, maddî varlıklarla dolup taşması gibi, âlem-i ervahın da ruhlarla dolu olduğunu ifade etmektedir.

Ruhun elementlerden teşekkül etmiş bir maddî varlık olmadığı açıktır. Meleklere cism-i latif denildiği gibi ruhlara da denilebilir. Bu takdirde “madde” kelimesini “latif cisim” manasında anlayabiliriz.

Şu anda âlem-i ervahın ruhlarla şenlendirilmiş olması gösteriyor ki, mazi ve müstakbel de hayat sahibi ruhlarla şenlenmiştir ve şenlenecektir. Mazinin “cilve-i hayata mazhariyeti”, mazide yaratılan ruhlarla, meleklerle olduğu gibi, vefat edenlerin ruhlarının baki kalmasıyla da gerçekleşmiştir. Bu hayat yolculuğu devam edecek, ve dünyanın geleceği, hem maziden istikbale geçen bu ruhlarla, hem de yeni yaratılan melekler ve ruhanilerle şenlenecektir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Beşinci Nükte | Yazar: Alaaddin BAŞAR (Prof. Dr.) | Okunma Sayısı: 2623 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...