Block title
Block content

"Ben kendimi beğenmiyorum, beni beğenenleri de beğenmiyorum..." Bu cümlenin açıklamasını yapar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İnsanın mahiyetinde gerek şer gerekse hayır tüm tohumlar, istidatlar derc edilip yerleştirilmiştir. İnsanın nefis itibariyle daima kötüye taraftar ve meyilli olduğundan; kemalatı ve iyilikleri insana yaptırtan Cenab-ı Hak olmasından dolayı, kemalat denilince mutlak manada Rabbimiz hatıra gelmeli. Mutlak manada kemalat Allah'a mahsustur. İnsanların mahiyetinde acz, fakr, za'f ve kusur derc edilmiştir. Dolayısıyla bu gibi eksik sıfatlar, insanın mahiyetinde mevcuttur. Fakat insanlar, gaflet eseri olarak birbirlerinde kemalat arar ve birbirlerine karşı yanlış hisler taşımaya çalışırlar.

İşte Bediüzzaman Hazretleri de bu gibi yanlış hisleri bertaraf etmek için, böyle ifadeleri muhtelif yerlerde kullanır.

Bediüzzaman Hazretleri, "Ben kendimi beğenmiyorum" derken Cenab-ı Hakk'a karşı olan makamda bunu dile getirmektedir. İyiliklerin de yine tamamen O'ndan geldiğini derk etmenin gerektiğini ifade etmektedir. Bu meyanda "Kendimde görülen iyilikleri benden bilmek hatadır. Asıl o iyiliklerin sahibi Halık-ı Kinattır." demek istemektedir.

Sebeblere takılmayıp sebebler arkasındakini görebilecek bir gözlük takmamızı istemektedir. Bu cihetle,yani Ütadımızı Kur'an'ın elmas ve pırlanta değerindeki hakikatlarının bir ilancısı, bir dellalı olarak görmek gerektir. Bizler Üstadımızı bu noktayı nazardan seversek hiçbir mahzuru yok. Bu şekildeki davranışımız onun bizleri sevmemesi sonucunu doğurmaz. Bilais, bizi beğenmesi sonucunu doğuracaktır.

Ayrıca insanın iki yönü vardır:

1. Kulluk ve Allah'a yakınlık hâli.
2. Zatî ve benlik yönü.

İnsanın bu iki yönünü de incelediğimizde, yine insanın beğenilecek bir tarafı olamaz.

Çünkü, İnsanın Allah'a ibadet edecek bir durumda olması, Allah'ın bir lütfudur. Burada ibadet ve kulluk yapacak insanı tebrik etmek değil, Allah'a böyle bir nimeti ihsan ettiği için şükretmek gerekir.

İnsanın müstakil ve enaniyet yönüne bakıldığında ise, yine insanı Allah'tan uzaklaştıracak bu gibi özelliğinden dolayı, kendisini beğenmesi elbette beklenemez.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

mevlutvakur
Burada "ben"i beğenenleri de beğenmiyorum demek insanda "ben" anlamına gelen "ene"yi beğenenler kasdedilmiştir.İki vechi olan "ene"nin bir vechini felsefe tutmuş , ona mânây-ı ismî ile bakmış ve ona göre değer vermiştir.Dolayısıyla Üstad'ın kendini beğenmemesi kemalâttan iken "ben"i(ene) beğenenleri beğenmemesi ene'ye manay-ı ismî ile bakmamasındandır.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...