Block title
Block content

Beyanındaki beraatin mucizeliğinin bir vechi de terhibdir; buna bir örnek verebilir misimiz, mesela Kur'an Cehennemden nasıl sakındırıyor?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Cenab-ı Hak devamlı cennete teşvik ettiği gibi, şiddetli bir şekilde de cehennemden sakındırır.

Mesela,  Ğaşiye suresinin başında Kur'anın beyanatı ehl-i dalaletin kulağında kaynayan kurşun gibi, dimağında yakan ateş gibi, damağında yanan zakkum gibi, yüzünde saldıran cehennem gibi, midesinde acı, dikenli dari' gibi tesir eder.

Evet, bir zâtın tehdidini gösteren Cehennem gibi bir azab memuru, öfkesinden ve gayzından parçalanmak vaziyetini alması ve (O cehennem), neredeyse öfkeden çatlayacak!” söylemesi, söyletmesi, o zâtın sakındırması ne derece dehşetli olduğunu gösterir.

 

Gaşiye suresinin baş kısmı, cehennemle ilgilidir. Şöyle ki:

هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ   

1. "Ğaşiye’nin haberi sana geldi mi?"

“Gaşiye” , insanları şiddetli hâlleriyle bürüyecek olan kıyamet günüdür.

Veya “Ve yüzlerini ateş kaplar.” (İbrahim, 14/50) âyetinden hareketle cehennem ateşidir.

وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ   

2. “O gün bazı yüzler zillete düşmüştür.”

O gün bazı yüzler zelildir.

عَامِلَةٌ نَاصِبَةٌ   

3. “Çalışmış, (boşa) yorulmuşlardır.”

O gün bu kimseler ayaklarına bağlanan zincirleri sürüklemekten, develerin bataklığa dalması gibi ateşe dalmaktan, oranın tepelerine ve çukurlarına çıkmaktan ve inmekten yorulmuşlar, üstelik bunları yapmaktan hiç de fayda elde etmemişlerdir.

تَصْلَى نَارًا حَامِيَةً   

4. “Kızgın bir ateşe girerler.”

تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ   

5. “Kızgın su akıtan bir kaynaktan kendilerine su verilir.”

لَيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِنْ ضَرِيعٍ   

6. “Onlar için dari’den başka yiyecek de yoktur.”

Dari’, develerin yaş iken yiyebildiği dikenli bir bitkinin kuru hâlidir.

Denildi ki: Bundan murat, bu bitkiye benzeyen ateşte biten bir ağaçtır. Muhtemelen bu, âyette bahsedilen kimselerin yiyeceğidir. Başkalarının yiyeceği ise zakkum ağacı ve irindir.

Veya bundan murat, onların yiyeceğinin zararlı olması ve fayda vermemesi yönünden devenin bile yemekten kaçındığı şeyler olmasıdır. Âyetin devamı cehennem ehlinin yemeğini bu yönüyle nazara verir:

لَا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِي مِنْ جُوعٍ   

7. “Ne besler, ne de açlığı giderir.”

Yemekten maksat ise, bu iki özelliktir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
Yükleniyor...