Block title
Block content

"Bir mevcut, vücuttan gittikten sonra, zâhiren kendisi ademe, fenâya gider; fakat ifade ettiği mânâlar bâki kalır, mahfuz olur. Hüviyet-i misaliyesi ve sureti ve mahiyeti dahi ..." Devamıyla izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Bir mevcut, vücuttan gittikten sonra, zâhiren kendisi ademe, fenâya gider; fakat ifade ettiği mânâlar bâki kalır, mahfuz olur. Hüviyet-i misaliyesi ve sureti ve mahiyeti dahi âlem-i misalde ve âlem-i misalin nümuneleri olan elvâh-ı mahfuzada ve elvâh-ı mahfuzanın nümuneleri olan kuvve-i hafızalarda kalır. Demek, bir vücud-u surî kaybeder, yüzer vücud-u mânevî ve ilmî kazanır."(1)

Bir varlık ölüm ile yok olmuyor; sadece maddesi dağılıyor, ama varlığı farklı boyutlarda devam ediyor.

Mesela, bir çiçeği düşünelim; bahar mevsiminde açtı o güzel yüzünü bize gösterdi, sonra kışın solarak öldü. Çiçeğin ifade ettiği manalar, yani Allah’ın isim ve sıfatlarına ayna olması ve onu şuur sahiplerine izhar edip gitmesi çok kayıtlar altına alındı. Yani bir cihetle çiçeğin o şirin ve tatlı hali arşivlendi ve bu yönle bakileştirildi.

Üstelik çiçeğin arşivlenmesi bir çok şekilde yapılıyor. Bunlardan birisi misal alemidir ki, bu alemde bütün eşyanın imajı alınıp saklanıyor. İkincisi Levh-i mahfuz kamerasıdır ki bütün eşyanın aslı oradan geliyor ve oradan alınıyor. Üçüncüsü, insanların hafızalarıdır ki bu da kaderin küçük ve somut bir kamerası gibidir.

Demek bu çiçek bir vücud-u surî yani maddesini kaybeder, yüzer vücud-u mânevî ve ilmyi kazanır.

(1) bk. Mektubat Yirmi Dördüncü Mektup, İkinci Makam.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: İkinci Makam, Birinci İşaret | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 1261 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

Sorularlaİçtihad
Fakat bu manaların alınması ve kaydedilmesi için fenaya gitmesine, zeval bulmasına gerek var mı ki? Neden fenaya gidiyor, zaten fenaya gitmeden evvel de hafızlar gibi levhalarda yine de kaydolunmuyor mu?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
O çiçek gitmese ardından gelecek çiçek sahneye çıkamayacak bu yüzden levh-i mahv-ı ispat hakikati eşyayı sürekli hareket ettiriyor ta ki diğer mahlukat sahneye çıkabilsin.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...