Block title
Block content

"Cemâdât ve nebâtâtın amellerinde ihtiyar gelmediği için eserleri de ihtiyar sahibi olan hayvanların amellerinden daha mükemmel oluyor." Bu mevzuyu örneklerle biraz daha açabilir misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bütün hayır Allah’ın elindedir. Eşyanın bir kısmını doğrudan yaratır; ruhlar ve melekler gibi. Bazılarını da sebepler eliyle yaratır. Sebepler âlemi de ikiye ayrılır: İhtiyar sahibi olmayanlar; cansızlar ve bitkiler gibi. İhtiyar sahibi olanlar; hayvanlar ve insanlar gibi.

Üstat Hazretleri, dersin devamında,

“... İhtiyar sahibi olanların içinde, arı emsali gibi vahiy ve ilham ile tenevvür edenlerin amelleri, cüz-i ihtiyarisine itimad edenlerin amellerinden daha mükemmeldir.”(1) 

buyuruyor. Bunun en açık örneği, insanların şeker pancarından yaptıkları şeker ile arının çiçeklerden yaptığı baldır. İrade ve akıl sahibi olan insan, içinde zaten şeker maddesi bulunan şeker pancarından, şeker unsurunu ayıklamak için fabrikalar kurarken ve mühendisler çalıştırırken; arı, çiçeklerden bal yapmakla insanın sanatını her yönüyle çok gerilerde bırakır.

Demek oluyor ki, ihtiyar sahiplerinin yaptıkları işlerde sebeplerin de bir derece hissesi oluyor. Bu eserler, Cenâb-ı Hakk’ın doğrudan yarattığı eserlerden çok daha gerilerde kalıyorlar.

Bitkilerin ve cansız varlıkların eliyle ortaya çıkan İlâhî eserler ve icraatlar da canlıların yaptıkları eserlerden ve işlerden çok daha ileridirler.

Meselâ, bütün sebze ve meyveler, insanların yaptıkları suni gıdalardan çok daha sanatlı ve faydalıdırlar.

Keza, dünyanın hem kendi hem de güneş etrafında dönmesiyle sergilediği hareketler, ne hayvanların koşmalarıyla, ne de insanların yaptıkları ulaşım vasıtalarıyla mukayese edilemeyecek kadar ileridir, harikadır.

(1) bk. Sözler, Yirmi Dördüncü Söz, Dördüncü Dal.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Dördüncü Dal | Yazar: Alaaddin BAŞAR (Prof. Dr.) | Okunma Sayısı: 1158 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...