"Çünki, o da agaçtır, cinsi birdir. Fakat şunun sahsı mütevatirdir. Öteki kısımlar herbirinin nevi mütevatirdir. Cüziyyatları, misalleri, çoğu sarih tevatür derecesine çıkmıyor." diye geçen yeri açıklar mısınız?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Tevatür, hadis ilminde bir hadisin senet noktasından en sağlam ve güvenilir bir derecede olmasına denir. Bunun hadis ilminde birçok mertebeleri ve dereceleri vardır. Üstad Hazretleri burada bu derecelere işaret ediyor.

Peygamber Efendimiz (asm)'in mu’cizelerini ferdî ve nev’î olmak üzere iki sınıfa ayırabiliriz. Mesela ağaçlarla alâkalı mucizelere nev’î, bir ağaçla alâkalı mucizeye ise ferdî mucize denir. Ağaç nev’i üzerinde olmuş onlarca mu’cize haberi bu mu’cize nev’ini kuvvetli ve sağlam bir tevatür derecesine çıkarır.

Lakin bu onlarca ağaç mu’cizesinden birisinin senedi zayıf olabilir ya da tevatür derecesinde olmayabilir. Bu tür içinden bir ferdin zayıf olması, türün sıhhatine zarar vermez. Mu’cizeler nev’ olarak mütevatir iken, aynı nev’in cüzleri ve parçaları mütevatir olmayabilir. Parçaların senedine bakıp türü zayıf göstermek kabil değildir. Nasıl ki, zayıf ipler bir araya geldiği zaman kuvvetli ve kopmaz bir halat haline geliyorsa, ağaçlar üstünde gösterilen zayıf senetli mu’cizeler de bir araya geldiği zaman mütevatir bir tür mu’cizesine dönüşebilir ve dönüşmüştür.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Bu içeriği faydalı buldunuz mu?

BENZER SORULAR

Yükleniyor...