"Çünkü bir dakika, tesadüf birisini tevkif etse mihverinden çıkmasına sebebiyet verir, başkaları ile müsademe etmesine yol açar." cümlesi, mucizelerde anlatılan "Güneş'in tevakkuf etmesi" ile zıt görünüyor, izah eder misiniz?
Değerli Kardeşimiz;
"Resul-i Ekrem Aleyhissalâtü Vesselâm'ın ihbarı doğru çıkmak için, ehl-i tahkikin tasdikiyle, Güneş bir saat tevakkuf etmiş. Yani Arz, onun sözünü doğru çıkarmak için vazifesini, seyahatını bir saat ta'til etmiştir ve o ta'tili, Güneş'in sükûnetiyle göstermiştir." (Mektubat, On Dokuzuncu Mektup, On Yedinci İşaret.)
"Büyük bir nur lambası Güneş'tir ki; arzın şarktan geri dönmesiyle yeniden Güneş'in görünmesi, kucağında Peygamber'in (asm) yatmasıyla ikindi namazını kılmayan İmam-ı Ali (ra) o mucizeye binaen ikindi namazını edaen kılmış." (Sözler, Yirmi İkinci Söz, Haşiye-2.)
Birisi sonsuz ilim, irade ve kudret sayesinde mucizevî bir şekilde duraklatılıyor. Diğeri ise tesadüfen duraklıyor; malum tesadüfte tasarruf ve tedbir söz konusu değildir, bu sebeple neticesi kaostur.
Ama tevafukta ise, her şey kontrollü ve şuurlu bir şekilde yapılmaktadır. Yani Allah’ın iradesi ile güneşin bir saat durdurulması gayet normal ve basit bir durum iken, aynı Güneş'in tesadüfen bir saniye bile duraklaması çok dehşetli bir durum olur, her şey helak olur. Bu tesadüf zatında muhaldir, biz farazi olarak düşünüyoruz.
Mucizeler ilmî mantıkla izah edilemezler. İlim normal değerleri inceler ve hadiselerin neden olduklarını izah etmeye çalışır. Mucizeler insanı aciz bırakan harikulade hadiselerdir ve onu yapmak ancak Allah’a mahsustur.
İlle de mantıkî bir izah istenirse, Allah Güneş'i durdurursa, diğer bütün gezenleri de durdurur. Çünkü kâinat tecezzi kabul etmez bir küll şeklinde işlemektedir. Motor durursa arabanın yürüyen bütün aksamı da durur.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü