Block title
Block content

"Çünkü yalnız ayıplardan selâmet, kemâle delil olamaz." cümlesini izah edip, geçtiği yerle bağlantısını açar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Kemal"i, yani mükemmellik kelimesini sadece ayıp ve kusurlardan pak ve temiz şeklinde tarif edemeyiz. Evet, kemalin ayıp ve kusurlardan pak ve temiz olması bir şubesi bir tarifi olabilir, ama kemalin tamamını ifade eden bir tarif değildir.

Allah, mükemmel olduğu için kusurdan münezzehtir, yoksa "kusurdan münezzeh olduğu için mükemmeldir" diyemeyiz. Çünkü mükemmelliğin kusurdan temiz olmanın dışında kendi bir manası kendi bir cemali kendi bir kemali bulunuyor. İşte Allah’ın sonsuz kemalinde böyle muazzam bir derinlik ve güzellik bulunuyor.

Yani mutlak kemali dünyaya ait kusur ve ayıplardan tenzih etmekle tarif etmemiz mümkün değildir. Faraza Allah insanın kusurlarını almış olsa insan mutlak kemale gelmiş olmaz. Demek "mutlak kemal" kusurdan müberra olmakla beraber ayrı bir değerdir, denilmek isteniyor. 

Âyetin sinek ile temsil getirmesinde belagatçe kusur sayılan şeylerin çürütülmesi ile temsilin kemali ispat edilmiş olmuyor. Yani âyette zikredilen ve tenkide konu olan temsilin ayıplardan münezzeh olmasının dışında bir de belagat açısından kemali bulunuyor, demektir.

Sorunun geçtiği yeri okumak için tıklayınız:

İşaratü'l-İ'caz, Bakara Sûresi 26 ve 27. Âyetlerin Tefsiri.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: 26-27. âyetin tefsiri | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 1069 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...