Block title
Block content

"Evet, birşeyi herşey ve herşeyi birşey yapmak, herşeyin Hâlıkına has ve Kadîr-i Külli Şeye mahsus bir nişandır, bir âyettir." cümlesini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Ve o ağacın, birliğiyle beraber muhtelif başka başka meyveler vermesi ise, kudret-i Samedâniyenin sikkesine ve rubûbiyet-i İlâhiyenin hâtemine ve saltanat-ı Ulûhiyetin turrasına işarettir. Çünkü birtek şeyden herşeyi yapmak, yani, bir topraktan bütün nebatat ve meyveleri yapmak, hem bir sudan bütün hayvanâtı halk etmek, hem basit bir yemekten bütün cihazât-ı hayvaniyeyi icad etmek; bununla beraber herşeyi birtek şey yapmak, yani, zîhayatın yediği gayet muhtelifü'l-cins taamlardan o zîhayata bir lâhm-ı mahsus yapmak, bir cild-i basit dokumak gibi san'atlar, Zat-ı Ehad-i Samed olan Sultan-ı Ezel ve Ebedin sikke-i hassasıdır, hâtem-i mahsusudur, taklit edilmez bir turrasıdır. Evet, birşeyi herşey ve herşeyi birşey yapmak, herşeyin Hâlıkına has ve Kadîr-i Külli Şeye mahsus bir nişandır, bir âyettir."(1)

İnsan, sistemi ve mizacı biribirinden farklı meyve ve sebzeleri yer, ondan bir cild ve deri oluşur. İşte biribirinden farklı bu gıdaların bir tek cilt ve deriye dönüşmesi, her şeyden bir şeyin yapılması oluyor. İnsan tatlı bir elma yer cilt ve deri olur, ekşi limon yer yine cilt ve deri olur, acı biber yer aynı şekilde  yine cilt ve deri olur,.. İşte mizacı ve sistemi farklı bu gıdaların bir tek neticede birleşmesi, yani cilt ve deri olmaları, her şeyden bir şey yaratmaya güzel bir örnektir.

Allah, "bir şeyden her şeyi yapmak" fiilini zaten gözümüz önünde sürekli sergiliyor. Bir topraktan milyonlarca farklı bitkileri yaratması, bir damla sudan binlerce hayvanatı yaratması, bunlara kati ve güzel örneklerdir.

(1) bk. Sözler, Sekizinci Söz

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Sekizinci Söz | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 9606 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

karolin
Rad suresi 4.ayette de buna muvafakat bir mana var.Orada da çatallı ve çatalsız hurma ağacı,ürün ve üzümleri BİR su ile sulandığını ve buradan da akıl sahiblerinin ibret alması gerektiği belirtiliyor.Demekki "Bireyden Herşey yapmak." bu ayetle bire bir muvafık...Doğru muyum?
Log in or register to post comments
Editor (Muaz)
Güzel bir tespit.
Log in or register to post comments
oğuzhangözüpek
VAHDETTEN EHADİYETE,EHADİYETTEN VAHDETE yolculuk yapılıyor. Tüm KAİNAT bu iki İLAHİ felsefik DEYİŞİN TECELLİSİNDEN tertip edilmiş denilebilir. Sağolsun, AĞBİLER misalleri yeterince vermişler.Hayal Dünyamızda tefekkür edince Binlerce misali vermek çok kolaylaşıyor
Log in or register to post comments
BENZER SORULAR
Yükleniyor...