Block title
Block content

"Evet, izzet ve azamet ister ki, esbâb perdedâr-ı dest-i kudret ola aklın nazarında; tevhid ve celâl ister ki, esbâb ellerini çeksinler tesir-i hakikiden." Bu cümleyi nasıl anlamalıyız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Eşya ve hadiselere iki nazarla bakılır:

Birincisi: Allah'ın İzzet ve Azameti açısından,

İkincisi: Tevhid ve Celal açısından,

İşte birinci bakışa avamî bakış da denebilir. Bu nazar işin ve hadisenin hakikat cihetine intikal etmediğinden, orda çirkin ve Allah'ın Rahmetinin kemaline uygun olmayan bazı hâletler görür. Dolayısıyla kendi nazarında ki Allah'ın azamet ve izzetine gölge düşmemesi için sebepler yaratılmış ki, o zat zahirdeki çirkin ve şerleri sebeplere verebilsin..

İkinci bakışta da tevhid ve celal devreye girer. Zira yaratma konusunda hiç bir sebebin müdahalesi yoktur. Herşey doğrudan doğruya bizzat Cenab-ı Hakk'ın ilim, irade ve kudretiyle vücut bulur. İşte birinci nazarla sebepler zahiren şer ve çirkin görünen hadiselere perde olurken, ikinci nazarla, belki o sebeplere icad konusunda bir pay verip hataya düşebilirler diye karşılarına tevhid ve celal çıkar der; sebeplerin hiç bir müessiriyeti yoktur; hayır ve şer her şeyi Allah yaratır.

Mesela; zahir nazarda ruhları alan azrail (as)'dır. Çünkü ölüm görünüşte güzel değildir. Ancak hakikat nazarında ruhları alan Allah'tır. Çünkü ölümün perde arkası güzeldir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: İkinci Makam, Birinci Lem'a | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 8669 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...