Block title
Block content

"Evet, ömr-ü tabiisini bitirip sonra ölenler pek azdır. Kısm-ı azamı, ömr-ü tabiisi esnasında ölürler." cümlesini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Her bir varlık nevinin nihayi bir ömrü vardır. Kimi bir, kimi iki, kimi on, kimi yüz sene yaşar. Ancak bu, her varlığın mutlaka ömünün sonuna kadar yaşayacağı anlamına gelmez. Allah isterse ömrü fıtrisinden evvel de hayatına son verebilir.

Evet, alemde tekamül kanunu vardır. Bu kanuna tabi olan, neşvünema kanununa dahildir. Bu kanuna dahil olanın bir ömr-ü tabiisi vardır. Ömr-ü tabiisi olanın, ecel-i fıtrisi vardır; ecelin pençesinden kurtulamaz. Evet, kâinatın ihtiva ettiği envaın ve bu envaın ihata ettiği efradın kısm-ı ekserisi bu kanunlara tabidirler.

Binaenaleyh, alem-i sağir denilen insan, ölümden ve harabiyetten kurtulamadığı gibi, insan-ı kebir denilen alemin de ölümden necatı yoktur. Ve keza, kâinatın bir ağacı ölümden, dağılmaktan halas olmadığı gibi, şecere-i hilkatten olan kâinat silsilesinin de harabiyetten kurtuluşu yoktur. Evet, eğer kâinat ömr-ü fıtrisinden evvel harici bir tahribata veya Sanii tarafından bir hedm ve kıyamete maruz kalmasa bile, fenni bir hesapla, kâinatın öyle bir günü gelecektir ki, İnsan-ı kebir denilen koca kâinat, şu boşluğu sekeratının bağırtılarıyla dolduracaktır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

salih27

Selamün aleyküm ? Abi bu sorunun cevabını biraz daha açar mısınız? Yani Üstad'ın bu sözünün kader ile nasıl telif edileceğini anlayamadım. Baki selam..

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (editor)

Her varlık nevinin kendine ait ortalama nihai ömrü vardır. Mesela bir insanın nihai ömrü yüz veya istisnai olarak yüz yirmidir. Bu yaşa gelmiş bir adam hiç bir hastlığı olmasa da hayattan kopar ve istifade edemez.  Yani doğal diyeceğimiz fıtri ömrünün tamamlamıştır. Ancak şu var ki, her varlık, doğal dediğimiz bu fıtri ömrünün tümünü yaşama garantisine sahip değildir. Yani bir insan on yaşında iken de ölebilir. Zira ölüm Allah'ın elindedir. İstediği zaman, istediği varlığın hayatına son verebilir. Bunun için ölüm, doğal bir sonuç değildir.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...