Block title
Block content

"Fiil-i müteaddî olduğu halde âlâ ile zikredilmesi, hatmedilen kalbin dünyaya bakan kapısı değil, ancak âhirete nâzır olan kapısı seddedilmiş olduğuna işarettir." cümlesini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

( عَلٰى )
خَتَمَ : fiil-i müteaddî olduğu halde عَلٰى ile zikredilmesi, hatmedilen kalbin dünyaya bakan kapısı değil, ancak âhirete nâzır olan kapısı seddedilmiş olduğuna işarettir."
(1)

Fiil-i müteaddi: Fiilin etkisi sadece fiili işleyenle sınırlı olmayıp, etkisi başka bir şeyde ya da kişide görülmesidir.

Mesela, "Ahmet vurdu." dediğimizde; muhatapta vurmanın kime olduğu şeklinde bir soru işareti oluşur. Çünkü vurmak sadece fiili işleyenle sınırlı olan bir eylem değildir; vurmak fiili kime etki etmiştir, bunu muhatap merak edecektir. Yani vurulan merak edilir. Ama “Ahmet Zeyde vurdu.” denirse muhatapta soru işareti bırakacak ya da merak edeceği bir konu kalmaz. Vuran belli vurulan belli...

Burada fiilin iki kişiyle alakası vardır, biri vuran olarak diğeri vurulan olarak. Burada şu soru akla gelebilir; Ahmet dizine vurduysa bu lazım fiil olur mu, çünkü fiilin etkisi sadece Ahmet ile sınırlıdır? Yine muteaddi fiildir, çünkü vurulan şey merak edilir ve dizine demekle bu merak gider.

“Ala” kelimesi bu fiilin etkisini kısaltıp sınırlandırıyor. Yani etkisi uzaması gereken fiilin etkisi ahiret ile sınırlandırılıyor. Yoksa mühür kalbe tam vurulsa ve fiilin etkisi her hususta kesilse, insanın bu dünya hayatında kalbini işletememesi gerekirdi. Halbuki kalbi mühürlenen kafirlerin de aşkları ve kalbi meyilleri vardır. “Ala” ile vurulan mühür kalbi tamamen yok etmiyor. Bu tip kafirlerin kalbi sadece ahirete karşı kapatılıyor.

(1) bk. İşaratü'l-İ'caz, Bakara Suresi 7. Ayet Tefsiri.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: 7. âyetin tefsiri | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 2026 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...