Hadis okumak tehlikeli, bunun için okumamak gerekir." anlayışı doğru mu? Hadisleri kimler okumalı kimler okumamalı? Risale-i Nur dairesindeki kişiler açısından böyle anlayışı nasıl değerlendiriyorsunuz? Üstad'ın bu hususa dair bakışı nasıl?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Hadis kitapları, dinimizin ikinci kaynağı olan sünnetin kaynağıdır. Dolayısıyla bunları okumamak veya okutmamak ciddi bir sakınca oluşturabilir. Bu hadis kitaplarını okumak ve hayatımıza mal etmek, elbette her Müslüman için olduğu gibi, biz Nur talebelerine de lazımdır.

Evet, hadis kitaplarını okumak, kendimize güzel manalar çıkarmak ve hayatımıza bunları kazandırmak güzeldir. Fakat bunlardan hüküm çıkarmak ve başkalarına bunları yaymaya çalışmak ve insanları bu çıkardığımız hükümlere uymakta zorlamak tehlikelidir. Zira biz müctehid konumunda değiliz.

Risalelerdeki hadisler ve yorumlarının derslerde okunması ve umuma bahsedilmesinde bir problem yoktur. Çünkü onları tabir ve tevil eden Bediüzzaman'dır. Fakat derslerde hadis kitaplarından alıp ders okumaya çalışmak, -Nur talebelerinin ders adabına ve genel teamüle uygun düşmediğinden- yanlış olur. Nur talebeleri, derslerde Risale-i Nurları okumak ve izah etmek gibi bir mesleğe sahiptir. Derslerde Risale-i Nur okunur. Bu okunan hakikatleri izah sadedinde ve destek olması açısından Ayet ve Hadisleri zikretmek çok makbul bir adet ve uygulamadır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

Yorumlar

sami
24. Sözün 3. dalını http://www.sorularlarisale.com/index.php?s=modules/kulliyat&risale=82&sayfa=456 Ve Risale- Nur da Hadislerin izahlarının, açıklamalarının ve tevillerinin olduğu diğer risaleleri, 5. şua, 12. lem'a, 19. Mektub muhakemat 1. makale 28. Mektub İkinci Mesele olan İkinci Risale gibi. yerleri iyice hazm ettikten ve Risale-i Nurun sair meselelerine iyice aşina olduktan sonra istenilen hadis kitabları okunabilir. Bunun manası şudur: Risale-i Nur sadece hadislerin yorumlarını vermez aynı zamanda hadisleri yorumlama kabiliyeti de kazandırır. Bahsi geçen ve sair risalelerde bunlarla ilgili dusturları ve ince noktaları şakirtlerine ders verir. Dolayısıyla hadis okuyunca akla gelebilecek şüpeleri izale eder. Bazıları gibi hadis okuyup yanlış yorum yapıp, sünnet dairesinden sapmalara veya hakikatı hurafatla karıştırmasına veya aklı almadığı hadislere inkara gitmesine mani olur. İslam dinin Kitaptan sonraki ikinci kaynağı olan Hadislerin anlaşılmasında Risale-i Nur çok önemli bir tedris vazifesini üstlenmiştir.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
selçukkaya74
Allah razı olsun .bu ek cevap gayet güzel oldu.R.nur dairesinde olupta hadis okumanın tehlikeli olacağını söyleyenler var.ben de onlara böyle bir manayı aktarmak istiyordum.güzel tabir etmişsiniz.mesela örnek olarak misvak ölüm hariç her derde devadır hadisine işte misvak kansere devamı değil.bak şüpheler çıkıyor.cevap verilemiyor.işte bu yüzden okumak tehilkeli diyor.bunun gibi yani.Hadis okuma hakkında bir yöntem.anlamak için başta neler yapmalı.veya tavsiye ettiğiniz hadis kitapları.hadis okuduktan sonra onu yaşamak ve başkarına anlatmak hususunda geniş izahat varsa gönderirseniz sevinirim.verilen cevaplar için ALLAH ebeden razı olsun
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
sami
Hadisleri anlama veya açıklamayla ilgili çok çalışmalar var. Kitap halinde ve tez şeklinde şimdi size teker teker isim yazamayacağım. Piyasa da mevcud. Ama şu noktanın üzerinde durmak istiyorum. Malesef İlahiyatçı ve Hadis üzerine ihtisas yapmış bazı kişilerden bazı hadislerle ilgili pek uygun olmayan şeyler iştiyoruz, görüyoruz. Bu konuda çok muhterem saygın İlahiyatçılarımızın hakkını da yememek lazım. O yüzden tercih edeceğiniz kitaplarda bunu anlamak için gene elinizde ölçü olması yazım. Bu ölçüyü de Risale-i Nur kazandırıyor. Hadisleri anlatmak hususunda bir noktaya dikkat çekmek istiyorum. Risale-i Nurun özellikle imani risalelerinde nerdeyse herbir cümle ya bir ayet yada bir hadis meali veya açıklamasıdır. Bununla ilgili bir çalışma yapıldığını duymuştum. Sonuncunun ne olduğunu bilmiyorum. Zira hadislere veya ayetlere aşina olan birisi bunu çok kolay bir şekilde fark eder. Üstad bu hadistir bu ayet mealidir diye bahsetmemiş ama aynen cümlede kullanmış ve bunun yüzlerce binlerce örneği var. Hatta sadece hadislerin imani olanlarının yanında içtimai veya islama hizmetle ilgili olan kısımları dahi çeşitli risalelerde ve lahikalarda kullanılmıştır. Dolayısıyla şunu açıkça ifade edebiliriz ki: Risale-i Nur okuyanlar bütün ayetlerin ve bütün hadislerin vermek istediği temel mesajı almaktadırlar, anlamaktadırlar. Ayrıca Ayet ve hadisleri anlamlandırma ve yorumlama kabiliyetine sahip olmaktadırlar. Fakat bu tekrar tekrar okumayla elde edilebilecek bir neticedir. Bir nokta daha kaldı ki o da şudur: Üstad 12. mektubda; "...Eczacı Efendinin o Sözleri mütalâa etmesini havale ettiğimin sırrı şudur ki: O çeşit meselelerdeki şüpheler, erkân-ı imaniyenin zaafından ileri geliyor. O Sözler ise, erkân-ı imaniyeyi tamamıyla ispat ederler." demektedir. Yani bazı hadislerde ayetlerde rivayetlerde hasıl olan şüpheler erkân-ı imaniyenin zaafından kaynaklanmaktadır. O yüzden siz karşınızdakine en mükemmel şekilde bazı manaları anlatsanız bile onun anlayıp kabul edebilmesi için belirli bir imani alt yapıya sahip olması gerekir. Doşayısıyla herşeyden önece iman dersinin iyi alınmış olması gerekir. Risale-i Nurun imani mevzularını iyice hazm eden müşkil hadis meselelerininde altından kalkabilir. hatta hiç açıklamaya gerek kalmadan kendisi onun tevilini ve manasını fehm eder.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.

BENZER SORULAR

Yükleniyor...