Block title
Block content

“Halka hüsn-ü kabul ettirmek için takınan bazı haller riya sayılmaz.” deniliyor. Mesela nasıl tavırlar? Olduğu gibi görünse daha iyi olmaz mı, İslam'ı tebliğ ve temsil, riya sayılır mı?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Mektubun sonunda bu hallerin neler olduğu ve neden riya sayılmadığı özetle ifade edilmiştir. Şöyle ki:
"Risale-i Nur'un hakikî şakirtleri, neşriyat-ı diniyelerinde ve ittibâ-ı sünnetteki ibadetlerinde ve içtinab-ı kebâirdeki takvâlarında, Kur'an hesabına vazifedar sayılırlar. İnşaallah riya olmaz. Meğer ki, Risale-i Nur'a, başka bir maksad-ı dünyeviye için girmiş ola."(1)
Temsil edilen davanın müessiriyeti, hal diline bakar. İnandığımız değerleri titizlikle yaşamak en müessir tebliğdir. Buna, tebliğin temsil edilmesi, denilebilir. İşte işin burasında hassas bir durum ortaya çıkmaktadır. Takvamızda, sünnetlere ittiba etmemizde temel gaye Allah'ın rızası olmalıdır, insanların takdiri değil. Diğer taraftan insanlar örnek görmeliler ki ümitsizliğe düşmesinler ve taklit etsinler. Bu ise, yaşantımızda sergilediğimiz İslami davranışları insanların yanında da yapmak icab etmektedir.
 
İşte Üstad, İnsanların yanında bu temsiliyetin bir sakıncası olmadığını ifade etmektedir. Nur talebleri vazifedar oldukları için bu temsiliyet riya sayılmaz, demektedir. Örnek olarak da imamlık verilmektedir. Bir imam, namaz kıldırırken sesini güzelleştirip Kur'an okuması riya sayılmaz, çünkü vazifesidir. Bir amir de makamında, makamın izzetini korumak için vakarını korumalıdır. Bu durum gurur sayılmaz. Aynı vakarı evinde yapsa gurur olur. Nur talebeleri ise tebliğ davasının vazifedarları oldukları için her zaman takva ve sünnet-i seniyyeyi temsil etmelidirler, bu riya sayılmaz. zira vazifedir.

(1) bk. Kastamonu Lahikası, 115. Mektup.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: 115 | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 3289 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

hakan
Meğer ki, Risale-i Nur'a, başka bir maksad-ı dünyeviye için girmiş ola."bunu nasil anlamak lazim?Örnekler verirmisiniz?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (editor)
Maksadı yalnız hizmet ve Allah'ın rızası olan birisinin takındığı tavırlar riya sayılmaz. Ancak başka dünyevi maksatlar (makam, para, şöhret, maddi çıkar gibi) için hizmetin içine girmiş ise bu riya sayılır. Çünkü niyeti ile yaptıkları çelişir, iki yüzlülük olur. Bu ise riya demektir.
Savaşa katılan Kuzman misalini burada hatırlamakta fayda vardır. Kuzman, savaşta ağır bir yara alır. Sahabeler onu, vefatından az önce onu şehitlikle müjdelerler. Ancak Efendimiz (sas): Kuzman cehennemliktir, demektedir. Zira Kuzman Allah rızası için değil, kahramanlık için savaşa katılmıştır. Ve Kuzman Efendimizi (SAS) tasdik eder. Asıl maksadının din olmadığın söyler.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...