Block title
Block content

"Hem insanın letaifi içinde teşhis edemediğim bir-iki latîfe var ki, ihtiyar ve iradeyi dinlemezler; belki de mes'uliyet altına da giremezler." Bu letaifler iradeyi dinlemiyorsa insan elinde olmadan günaha girer mi demek?

 
Soru Açıklaması:

Hem insanın letaifi içinde teşhis edemediğim bir-iki latîfe var ki, ihtiyar ve iradeyi dinlemezler; belki de mes'uliyet altına da giremezler. Bu letaifler iradeyi dinlemiyorsa insan elinde olmadan günaha girer mi demek?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İnsan iradesini mutlak anlamda ortadan kaldırır demek yanlış olur. Bu latife insanın günaha bulaşabilme potansiyelidir. Yani insan fıtrat açısından melek gibi günahlardan kaçınamaz demektir.  

Bu sebeple Allah, insanın fıtratına hayır ve şer tohumlarını beraberce koymuş ve insanı mücadeleye davet ediyor. Mücadele de ancak zıtların varlığı ile olur. Melekler bu özelliklerden mahrum oldukları için makamları sabittir. Ama insan fıtratı en iyi ile en kötü arasında gidip gelecek bir vasfa sahiptir. Bu da bu tarz latifelerin varlığı ile mümkün oluyor.  

Allah hata eden, iyi ile kötü arasında seçim yapabilen, günah işleyip nedamet edecek, hak ile batıl arasında mücadele edebilecek formatta bir kul murat ediyor ki, insanın fıtratı buna en uygun olanıdır.

Bu latife insanı günaha sevk eden ya da günah işlemeyi insan için normal bir fıtrat yapan latifedir. Yoksa insanın iradesini tamamı ile yok eden, tesirsiz bırakan bir latife değildir. Tesirsiz bıraksa, o zaman günah işlemek meşru ve helal olması iktiza ederdi. Üstad Hazretlerin "iradeyi dinlemiyor" ifadesini umumi bir karakter, umumi bir insan hâli şeklinde anlamak gerekir. Yani insanın günahlardan ari ve masum bir mahiyete bürünmesi, bu latife yüzünden mümkün değildir, demektir.

Peygamberler hariç hiçbir insan, melekler gibi masum ve günahsız olamaz; mutlaka kusur ve günahlara bulaşır ve bunu temin eden de insandaki bu latifedir...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Altıncı İşaret | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 446 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

Besiktaşk

Mesuliyet altına neden girnez anlamadim?

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Günah işlemeyi küfür gören batıl mezheplere bir göndermedir. Yani insan fıtratı günah işlemeye uygun olduğu için günah işlediği zaman küfre girmiş olmaz demektir. Şayet günah işlemek küfür olmuş olsa idi o zaman insan kaldıramayacağı bir yükün altına girmiş olurdu. Oysa insan bu açıdan mesuliyet altında değildir. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...