Block title
Block content

"Hem şu burhanın âlem-i şehadet tarafına tedellî etmiş olan ahkâma dair dalı, bütün sıdk ve hak ve hakikat olduğuna, bizzarure âlem-i gayb tarafına uzanan tevhide ve gayba dair gusn-u azamı (ağaç dalı) yine sabit hakaikle meyvedardır." İzahı?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

ÜÇÜNCÜ BURHAN: Kur'ân-ı Azîmüşşandır. Şu burhan-ı nâtıkın sinesine kulağını yapıştırsan işiteceksin, "Allahü Lâ İlâhe İllâ Hû"yu tekrar ediyor. Hem gayet mükemmel semerâtıyla, meyvedar bir ağacın menba-ı hayatı olan cürsûme olmazsa veya kökü bozuksa, semere vermez. Şu burhanımız dallarında meyve-i hak ve hakikat o kadar çoktur ve o kadar doğrudur ki, şüphe bırakmaz ki, cürsûmesinde olan mesele-i tevhid, hiç vehim bırakmaz derecede kuvvetli, doğru bir hak ve hakikati tazammun ediyor. Hem şu burhanın âlem-i şehadet tarafına tedellî etmiş olan ahkâma dair dalı, bütün sıdk ve hak ve hakikat olduğuna, bizzarure âlem-i gayb tarafına uzanan tevhide ve gayba dair gusn-u azamı (ağaç dalı) yine sabit hakaikle meyvedardır. Mesnevî-i Nuriye - Nokta

Kur’an’ı bir ağaç olarak hayal edecek olursak, iman ve tevhide bakan dalı gaybi alemlere uzanmış, oraların en ince ve derin noktalarından haber veriyor. Kur’an’ın bir dalı da dünyaya ve insanların toplumsal hayatına uzanmış. Hüküm ve kanunları ile ne kadar canlı ve hayatlı bir ağaç olduğunu ve ne kadar sağlam ve revnektar bir köke sahip bulunduğunu aklı olana gösteriyor. İslam’ın hakkaniyetini soyut ve ilmi deliller ile anlayamayanlar, en azından meyvesinin ve yapraklarının tazeliğinden anlayabilirler. Zira taze meyve, taze kökten gelir.

Çok büyük bir çınar ağacı düşünelim, bu ağcın bir dalı, yukarı mahalleye, diğer bir dalı da aşağı mahalleye uzanmış. Lakin her iki mahalle sakinleri arasında bir temas, bir maddi bağ yok, tek ortak noktaları bu ulu çınar ağacı. İşte her iki mahalle sakini bu çınar ağacının hayatlı ve kökünün canlı olduğunu kendi tarafındaki dallardaki meyve ve yapraklardan anlıyorlar. Şayet ağacın kökü kuru ve bozuk olsa, buna bağlı olarak dal ve budakları da kuru ve bozuk olur.

İslam ve Kur’an, böyle hayatlı ve canlı ulu bir çınar ağacı gibidir, kökü ve dalları bütün varlık alemlerine uzanmıştır. Mesela; Kur’an’ın kanun ve hükümleri, insanların maddi ve toplumsal hayatında canlı ve taze bir dal gibidir. Aklı ve muhakemesi ağacı kuşatamayan avam insanlar, pekala bu kanun ve hükümlerin mükemmelliği ile de Kur’an ve İslam ağacının hayatlı ve canlı olduğunu kavrayabilir denmek isteniyor.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

drerkan
Hasbünellah. Risale-i nur için binler şükür. Sizden de Allah ebeden razı olsun.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...