Block title
Block content

"Hususi olmayan ve has bir yere bakmayan bir nefiy ispat edilmez." Buna binaen imanın altı rüknü inkar edilemez, çünkü umum kâinata bakar. Burayı nasıl anlayabiliriz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Annemiz bizi markete bir adet süt almaya gönderse, biz de marketin içine girmeden tezgahları tek tek kontrol etmeden şöyle dışarıdan bir bakışla kendi kendimize, "Bu markette süt yoktur ve olamaz." deyip eve dönerek, "Süt yokmuş." desek, annemize karşı sahtekârlık yapmış oluruz.

Zira marketin tamamını gezip incelemeden "süt yok" diye varsayımda bulunmak, mantık açısından çürük ve geçersiz bir varsayımdır. Hatta marketin yüzde doksan dokuzunu incelesek ve yüzde birlik bir kısım kalsa, yine yok diyemeyiz. Çünkü süt bakmadığımız o yüzde birlik kısımda bulunabilir. Ancak yüzde yüzü inceledikten sonra "Süt yoktur." demek hakkımız olabilir.  

Örnekteki gibi "Cennet ve cehennem yok." diyorsan, bütün kainatı gezip dolaşman ve her yere tek tek bakıp "Burada da yok." diyerek tescil etmen gerekiyor. Hiçbir yere bakmadan genel bir şekilde yok demenin hiçbir anlamı ve mantığı olmaz. Oysa cennet ve cehennemin varlığına işaret eden sayısız delil ve işaretler bulunuyor. Bu deliller için Onuncu ve Yirmi Dokuzuncu Söze müracaat edilebilir.

Üzerinden trilyonlarca yıl geçmiş ve çapı belli olmayan kainatı tek tek dolaşıp "cennet ve cehennem yok" demek âdeta imkansız bir durumdur. Bu yüzden bilim insanları "Metafizik bizim sahamız değil." diyerek, bu alana girmeye cesaret edemiyorlar. Bilim gözle görülür elle tutulur, somut ve tümevarım metodu ile kainatın yasalarını inceler, o kadar ötesine haddi değil ki karışsın.

Bir şeye yok demek böyle ağır bir sorumluluk gerektirirken, bir şeye var diyenin var dediği şey hakkında basit bir işaret ve emare göstermesi yeterlidir...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Mukaddime | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 340 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...