Block title
Block content

İlim maluma tabi ise, yokluktan varlığa ermedeki sıralama nasıldır? Bu sıralamada, İlm-i İlahi mi önce, yoksa İrade-i İlahiye mi önce geliyor?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İki çeşit kader vardır. Bir  ızdırari, diğeri ise ihtiyarı kader. "İlim maluma tabidir" kaidesi ihtiyarı kader için geçerlidir. Yoksa, tekvini kader dediğimiz ızdırari kader için, "malum ilme tabidir."  Yani Allah'ın ilminde nasıl ise, ortaya o şekilde çıkıyor.

Yani her şeyin varlığının esası, İlm-i İlahidir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: İkinci Mebhas, Dördüncü Vecih | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 4470 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

kurtomer

Teşekkür ederim, yalnız sorumun özü şu: Malum, (yani insanın fiilleri) bu bilgi de ezelde biliniyor olması gerekir. Zira Allah'ın ilmi neden tabi olsun. O halde insanın neler yapacağı olan malum bilgide ezelde var ise (ilmi vücud olarak) o zaman cebir çıkmaz mı? Yani ezelde malum olan ilim doğrultusunda insanlar o fiilleri yapıyorlar. ''Nasıl olacaksa öyle biliyor'' deniliyor. Bu nasıl olacak, ezeli mi? Kolay gelsin.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (editor)

Kader Risalesi'nde ilgili cümlenin devamında bu sorunun da cevabı vardır. Şöyle ki, "İlim desatiri; malumu harici vücut noktasında idare etmek için esas değildir."(1) Yani bir şeyi bilmek, o şeyi yapmak için yeterli değildir. 
Şöyle bir örnek verelim. Karşınızda  bir elektronik cihaz olsun, parçalara ayrılmış olsun. Siz de o cihazın ustası olsun. Bu cihazı yapmak için sadece ilim yetmez, kudret ve irade lazımdır. Allah'ın önceden ne yapacağımızı bilmesi, bizim o bilineni  yapmak için itici bir güç değildir. Zira biz ne yapacağımızı bilmiyoruz. Daha doğrusu kaderimizde ne olduğunu bilmiyoruz. Bilmediğimiz için de kendi irademizi kullanarak başka bir etki altında kalmadan istediğmizi yapıyoruz. Bunu vicdanen biliyoruz.
(1) bk. Sözler, Yirmi Altıncı Söz İkinci Mebhas.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yükleniyor...