Block title
Block content

İmanda gaybi olarak inanmak esastır. Halbuki Efendimiz gözüyle Allah'ı görmüştür. Bu ise imtihan sırrının kaçmasına sebeb değil midir? Ayrıca gaybi bir şekilde inanmak, şuhudi bir şekilde inanmaktan yüksek değil miydi?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Şuhud-u İmani: Tarikat berzahına girerek, kalp ayağı ile seyrü süluk neticesinde elde edilen şuhudi iman mertebesidir.

 Bu mertebeyi Üstad Hazretleri şu şekil tarif ediyor:

"Şu meseleden anlaşılıyor ki, derece-i şuhud, derece-i iman-ı bilgaybdan çok aşağıdır. Yani, yalnız şuhuduna istinad eden bir kısım ehl-i velâyetin ihatasız keşfiyatı, veraset-i nübüvvet ehli olan asfiya ve muhakkikînin, şuhuda değil, Kur'ân'a ve vahye, gaybî fakat daha sâfi, ihatalı, doğru hakaik-i imaniyelerine dair ahkâmlarına yetişmez. Demek, bütün ahval ve keşfiyatın ve ezvak ve müşahedatın mizanı, Kitap ve Sünnettir. Ve mihenkleri, Kitap ve Sünnetin desâtir-i kudsiyeleri ve asfiya-i muhakkikînin kavânin-i hadsiyeleridir."(1)

İman-ı Bilgayb: Veraseti nübüvvet mesleği içinde hakkalyakin, aynelyakin, ilmelyakin bir tarz ile imanın en yüksek ve kuvvetli bir mertebesidir. Şuhudi mertebede vahiyden gelen bir hususiyet ile iman gayet derecede ihatalı ve safidir. Yanlış ve yanılma yoktur. İman edilen şey, ihata ile idrak olunur. Ama tasavvuf süluku ile elde edilen şuhudda ise, ihata ve safilik tam manası ile olmadığından, yanlış tabir ve teviller olabilir. Onun için tasavvufta çok büyük evliyalar veraseti nübüvvette giden küçük evliyalara yetişemiyorlar.

Nübüvvet mesleğinde de iman edilen şeylerin görülmesi ve şuhudu vardır, ama tasavvuf ehlinin dar ve ihatasız şuhudu gibi değildir. Yoksa şuhudu iki şubeye ayırmadan, genel olarak gayba iman, şuhuttan efdaldir dersek o zaman Hazreti Peygamber (asm)'in de miraçta şuhudun şahikasına çıkan iman mertebesinin gayba iman mertebesinden aşağıda dememiz icap eder ki, butlanı zahirdir.

 Burada gaybe iman demek, aynelyakin ve hakkelyakin mertebelerinin dışında ilmelyakine mahsus bir mertebe demek değildir. Kıyaslanan tasavvuf mesleği ile veraseti nübüvvet mesleğindeki mertebelerdir. Veraset-i nübüvvetin ilmelyakin mertebesi, tasavvufun şuhudundan daha üstündür.

Özet olarak, şuhud terimi burada genel manada; gözle görmek manasında değil, tasavvuf mesleğine ait özel bir terimdir. Gayba iman meselesinin şuhudla kıyaslanması da iki meslek arasındaki farka işaret etmek içindir. Gaybe iman etme kapsamında da müşahede makamları olabilir.

(1) bk. Mektubat, On sekizinci Mektup.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Birinci Mesele-i Mühimme | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 3829 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...