Block title
Block content

"İnkar etmemek başkadır, iman etmek bütün bütün başkadır." cümlesini izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Evet, inkâr etmemek başkadır, iman etmek bütün bütün başkadır."

"Evet, kâinatta hiçbir zîşuur, kâinatın bütün eczası kadar şahidleri bulunan Hâlik-ı Zülcelâl'i inkâr edemez... Etse, bütün kâinat onu tekzib edeceği için susar, lâkayd kalır."

"Fakat Ona iman etmek, Kur'ân-ı Azîmüşşânın ders verdiği gibi, O Hâlıkı, sıfatlarıyla, isimleriyle, umum kâinatın şehadetine istinaden kalben tasdik etmek; ve elçileriyle gönderdiği emirleri tanımak; ve günah ve emre muhalefet ettiği vakit, kalben tevbe ve nedamet etmek iledir. Yoksa, büyük günahları serbest işleyip istiğfar etmemek ve aldırmamak, o imandan hissesi olmadığına delildir. Her neyse..."(1) 

İman; akıl ve fikrin hareketinden ve düşünmesinden hasıl olan bir haldir. Yani Mümin, imanı kabul ederken, her cihetini ölçüp biçip öyle kabul ediyor. Onun gerekçelerini makul ve kabul edilebilir olduğunu gördüğü için imana geliyor. Allah’ın varlığına ve birliğine işaret eden sayısız delilleri görüyor ve okuyor, ondan sonra iman ediyor.

İman getirmek  fikrin hareket etmesi ve muhakemenin tahkiki ile olan bir şeydir. İnsan Allah’ı düşünmeden ve ona işaret eden delilleri görmeden iman edemez.

Şöyle bir fark olabilir: Avam insan, Allah’ın varlığına işaret eden delillerin hepsini belki göremez, ama kendince basit ve herkes tarafından anlaşılabilecek delilleri görebilir ve fikrini ve imanını bu delile yaslayabilir. Bu herkese müyesser olabilecek bir halettir.

Demek Allah’ı inkar etmemek, iman etmek için yeterli olmuyor. İnkar etmediği gibi iman da etmesi gerekiyor. İnkar etmemek ayrı bir olgu iken, iman etmek yukarıda izah edildiği gibi daha farklı ve üzerinde hareket etmek isteyen bir olgudur. Bir kişi, ben inkar etmiyorum dese iman etmiş olmaz, ayrıca imanını ifade etmesi icap eder.

(1) bk. Emirdağ Lâhikası-I, (151.Mektup)

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: 151 | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 6246 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

Ziyaretçi (doğrulanmadı)
Yoksa, büyük günahları serbest işleyip istiğfar etmemek ve aldırmamak, o imandan hissesi olmadığına delildir burayı nasıl anlamalıyız, aldırmayan pişman olmayan kafir midir değilse bu söz ne anlama geliyor
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
"O imandan" maksat taklidi değil tahkiki imandır. Bu yüzden büyük günahları serbest işleyip istiğfar etmemek ve aldırmamak küfür sayılmıyor. Bir insan ne kadar günahkar olursa olsun inkar etmediği müddetçe kafir olmaz.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...