Block title
Block content

"İnsanlar, hayvanlar gibi mevcudat başıboş değiller; belki vazifedar memurdurlar, bir Hakîm-i Rahîmin nazarındadırlar. Onların âlâm ve meşakkatlerini düşünüp ruhuna elem çektirme..." İzahı; acılara duyarsız mı kalacağız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Duyarlılık iki türlü olur. Birisi, mevcudatı sahipsiz ve başıboş görmekten gelen duyarlılık ki, bu imanla bağdaşmaz ve bol acılı bir duyarlılıktır. Çünkü mevcudatın sahibi olan sonsuz merhamet sahibi Allah’ı inkar ile tanımayan birisi için, bütün mevcudatın zahiren çektiği acı ve elemi, o inançsız insan kalbinde hissetmeye mahkum oluyor. Ve bu inkarın bir cezası ve boş yere ve gereksiz bir yüklenme oluyor.

İkinci duyarlılık, imandan ve şefkatten gelen duyarlılıktır ki, bu duyarlılık İlahi şefkatin önüne geçmemelidir. Çünkü bizi bizden daha iyi bilen ve şefkat eden bir Allah var ve bizim Onu şefkat açısından geçmemiz ve Ondan daha duyarlı olmamız mümkün değildir.

Öyle ise "Vay şu aslan ceylanı neden yedi? Vay şu depremde çocuk neden öldü? Vay fırtınada gemi neden battı?.." diye boş yere feryat figan edip kendimizi paralamamız boşunadır ve yersizdir. Sadece insan olmanın bir gereği olarak üzülmeye ve şefkate ruhsat var, kendimizi paralamaya ruhsat yok.

Kafir ve inançsız insan, hadiseleri başıboş ve amaçsız gördüğü için, hadiselerden duyduğu acı ve ıstırap bin misli iken, imanlı birisi için aynı hadisedeki acı ve ıstırap bir ya da ikidir, o da insan olmanın bir gereğidir ve bu kadarına da ruhsat vardır. Üstadımızın “Onların âlâm ve meşakkatlerini düşünüp ruhuna elem çektirme..." dediği kısım, inançsız ve amaçsız bakış açısının bir sonucu olan elemlerdir.

Mesela, bir ceylan aslan tarafından parçalanarak yenildiğinde, o ceylan yokluğa ve hiçliğe gitmiyor, sadece maddi cesedini bırakıyor, ruhu ise baki ve sonsuz bir aleme gidiyor. Öyle ise benim kendimi "Bu ceylan yok oldu, hiçliğe gitti." diye paralamam ve acıyı bin misline çıkarmam yersiz ve gereksizdir. Çünkü o ceylan yok olmadı, sadece yaşam boyutu değiştirdi. 

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Üçüncü Mevkıf | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 640 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

k.toprak
Ruhumu ferahlatan bu cevap için çok teşekkür ederim .Rabbim sonsuz razı olsun
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
oğuzhangözüpek

 ENAM .59.AYET: Ve gaybın anahtarları, O'nun yanındadır. Onu O’ndan başkası bilmez. Ve denizde ve karada ne varsa bilir. O bilmeksizin(izni olmaksızın), bir yaprak dahi düşmez. Yerin karanlıkları içinde hiçbir yaş ve kuru bir dane yoktur ki, “Kitab-ı Mübîn”de bulunmasın.
YUNUS .3.AYET:“ Sizin Rabbiniz, gökleri ve yeri altı günde yaratan, sonra Arş'ı kuşatan ve işleri düzene koyan Allah'tır. O'nun izni olmadan kimse şefaat edemez. İşte Rabbiniz olan Allah budur. O'na kulluk edin. Düşünüp öğüt almaz mısınız? 

Yüce ALLAH'ın izni olmadan hiç bir şey olamayacağına göre ; Allahın RESULÜ gibi davranmalıyız.Oğlu vefaat ettiğinde merhamet hissi ile Toprağa gözyaşları düşünce sahabeler siz demi ya RESULULLAH dediklerinde ; Biz İbrahimi severiz, İbrahimde bizi sever.Kalp sever de,Merhamet de eder ,Hüzünlenir de anlamında sözler söylemiştir.Yüce ALLAH merhamet hissini bize vermiş ve onunla da bizleri imtahan etmektedir.Ve yine ALLAHIN Sevgilisi buyurmuşlar ki ''Ümmetime YAS üç gündür'' . Ölçü Sevgiliden.
Yunus .3. AYET'te zikredilen ''ŞEFAAT'' kelimesi diğer şefaat ayetlerinden farklı anlama gelebilir.Diğer ayetlerde ŞEFAAT anlamı AHİRETİ çağrıştırırken burada YARATILIŞI anlatan ayetler ile zikredilmiştir. Anlamı ;KAİNATTA her şeyin kontrolünün ALLAH'IN KUDRET ELİNDE olduğunu,her şeyin birbirini ancak ALLAH'IN İZNİ İLE DESTEKLEYECEĞİNE İŞARET ETMEKTEDİR.
...Dolayısı ile ACI ,HÜZÜN ,ELEM, bizlerin merhamet hissi ile ölçülendirdiği OLAYLARDAN neşet etmektedir.Yani GÖRECELİ,İZAFİ hisler ve duygulardan.Kalbi taş bağlamış biri içinse bir anlam da ifade etmeyebilirler. HAKİKAT ALLAH'IN HUZURUNDA veya KAATINDADIR.BU YÜZDEN yalan dünya DİYE KİNAYELİ TABİR KULLANIYORUZ. Kısacası ALLAH'IN İZİN VERDİĞİ kadarı ile maddi ve hissi olarak ONUN verdiklerini İSTİMAL eetmekle mükellefiz. Fazlası da azı da mesuliyet gerektirir.Kalın sağlıcakla.ALLAHIN Selam ve bereketi sizler ile olsun.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...