İslam Deccalını bilsek ne olur, bilmesek ne olur, bilmemizin faydası veya zararı nedir? Süfyan mevzuu Risalelerde neden çokça işlenmiştir?
Değerli Kardeşimiz;
"Otuz Birinci Mektuptan Otuz Birinci Lem’anın Beşinci Şuâıdır."
"İHTAR: Evvelce Mukaddimeden sonra gelen Meseleler okunsun, tâ Mukaddimedeki maksat anlaşılsın."
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّح۪يمِ
فَقَدْ جَاۤءَ اَشْرَاطُهَا âyetinin bir nüktesi, bu zamanda akîde-i avâm-ı mü’minîni vikaye ve şübehattan muhafaza için yazılmış. Âhir zamanda vukua gelecek hâdisâta dair hadîslerin bir kısmı, müteşabihat-ı Kur’âniye gibi, derin mânâları var. Muhkemat gibi tefsir edilmez ve herkes bilemez. Belki tefsir yerinde te’vil ederler."
"Şimdilik o hâdisât-ı gaybiyenin yüzer misallerinden, mülhidler tarafından avâmın akidelerini bozmak fikriyle işâa edilen yirmi üç meseleleri, tevfik-i Rabbânî ile gayet muhtasar bir surette beyan edilecek. Ve o meseleler mülhidlerin tahmini gibi zarar vermemekle beraber, her biri bir lem'a-i i'câz-ı Nebevî olduğu görünmekle ve hakikî tevilleri ispat ve izhar edilmekle akîde-i avâmı kuvvetlendirmeye mühim bir sebep olmasını rahmet-i Rabbânîden rica edip hatîâtımı ve galatatımı afv ve mağfiret altına almasını Rabb-i Rahîmimden niyaz ederim."(1)
Üstad Hazretleri bu ifadelerinde Beşinci Şuânın, yani âhirzaman ve Deccal gibi bahislere neden girdiğinin sebeplerine ve hikmetine işaret ediyor.
Bu ifadelerden iki esas gayeyi anlıyoruz.
Birisi; âhirzaman ve deccal ile alakalı hadislerin müteşabih ifadelerine ehl-i fennin hücum etmesi ve dinde şüphe uyandırmasına mukabil, Üstad Hazretleri o gibi hadislerin hakiki mâna ve te’villerini yaparak, o itirazlara hem cevap veriyor hem de avam insanların kafasında teşekkül eden bulanıklığı gideriyor ve şüpheleri izale ediyor. Üstad Hazretlerinin deccal ve ahir zaman hadisatı ile meşgul olmasının en büyük gayesi budur.
İkincisi; Deccal gibi dehşetli dinsizlerin İslam âlemine vereceği zararı en asgariye indirmektir. Birçok insan, deccal gibi dinsizlerin hakiki suretini göremediği ve bilemediği için, başka isim ve unvanlar ile onun peşinden gidip ebedî saadetini tehlikeye atıyor. Elbette böyle farklı unvanlar ile toplumda kökleşmiş münafık ve dinsizlere işaret edip akla kapı açmak Üstad gibi allamelerin vazifesidir. Eğer onlara işaret edilmezse, hakiki yüzleri gösterilmezse çok insanlar imanını kaybedecek.
Risale-i Nurların bu bahisleri evhama değil, tam aksine itminana sebeptir. Yani bu bahisler olmasa idi serseri şaşkınlar gibi kimin ardından gidilir, kimin ardından gidilmez, diye evham içinde olacaktık. Bu bahisler bize neyin doğru neyin yanlış olduğu hususunda mühim bir ipucu vermiş ve bizi evham ve zulümattan muhafaza ve vikaye etmiştir.
(1) bk. Şualar, Beşinci Şua.
Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü