Block title
Block content

"İşte bu sır, Mecûsîlerde inkişaf etmediği içindir ki; kâinatta 'Yezdan' namiyle bir Hâlık-ı Hayır, diğeri 'Ehrîman' namiyle bir Hâlık-ı Şer itikad etmişlerdir. Halbuki onların Ehrîman dedikleri mevhum İlâh-ı şer, bir cüz-i ihtiyariyle ve îcadsız bir kesble şerlere sebebiyet veren mâlûm şeytandır." İzah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Tahrip tamirden, bozmak yapmaktan, yok etmek de icat etmekten daha kolaydır ve fazla bir güç ve mesai gerektirmiyor. Bu yüzden tahripçiler, bozguncular ve yok edicilerde yalancı ve zahiri bir kuvvet vehmediliyor. Özü yokluk olan şerde vehmi bir kuvvet tasavvur edildiği için, bu kuvvete bir de güçlü kabul edilen fail ve özne uydurulması gerekiyor ki Mecusiler bu fail ve özneye “Ehriman” ismini veriyorlar.

Halbuki şer ve kötülükler ademîdir. Ademî şeylerde ise, vücutta olduğu gibi binlerce sebebin bir araya gelip çalışması gerekmiyor; aksine bir sebebin olmayışı ya da iptal edilişi ademe yeterli oluyor.

Adem bir eylemsizlik bir vazifesizlik bir amelsizliktir; yapmak değil bozmaktır, bundan dolayı neticesi çok büyük zarardır. Bir binayı yüz ustanın yüz günde yapması vücuttur, o binanın temeline konulan dinamiti ateşleyip bir saniyede yıkmak ise ademdir. Bu yüzden basit bir dinamiti ateşlemek işinde binlerce sebep ve vücutlar yok oluyor.

Şerler de aynı binanın yıkılması gibi ademidir, yok hükmünde bir eylemdir; ama neticesi çok zarar üreten bir ademi eylemdir.

Mesela, bir insanı öldürmek çok basittir, tetiği çekmek ölüm için yeterlidir. Ama o tetiğin çekilmesi neticesinden hasıl olan ölümle insan bedeninde çalışan sayısız hücre ve organlar, binlerce duygu ve hissiyatlar ve ona bağlı olarak koca bir alem çöküyor ve yok oluyor. Tetiği çektiren de insanın basit ve harici bir vücudu olmayan cüzi iradesidir. Yani şer ve kötülük mekanizmasının harekete geçmesi için insanın icat ve yaratmaya kabiliyeti olmayan iradesi tetik olabiliyor. İnsanın nefis ve şeytanı da bu şer mekanizmasının işlemesi ve hareket etmesi için gönüllü ve meyilli olduğu için, şerden hasıl olan bütün günah ve zulümlerin sorumluluğu insana ait oluyor.

Basit bir hareket ile meydana gelen şerre ikinci bir fail, özne ve ilah tasavvur etmek gerçekten aklın kabul edeceği bir husus değildir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Dördüncü İşaret | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 2174 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...