Block title
Block content

"İstediğim nokta, Kürtlük nâmûs ve haysiyetini muhafaza; ve yiğit, kahraman Arnavutlara meşrutiyet ve adalete hizmet ile iktida ediniz." Arnavutlar ne yapmış ki, Üstad Kürtlerin onlara uymasını istiyor?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Bunu da muhakkak bilin; Her tarafa hücum eden medeniyete karşı vahşetinizi muhafaza edemezsiniz. Bu “vahşet” lafzından darılmayınız. Zîrâ evvel nefsime söylüyorum... Hem de kabahat hükümetindir. İstediğim nokta Kürtlük nâmûs ve haysi­yetini muhafaza; ve yiğit, kahraman Arnavutlara meşrutiyet ve adalete hizmet ile iktida ediniz. Bu hâl-ı hazır, saadetimize herkesten ziyade hizmet edecektir. Çünkü herkesten ziyade istibdattan biz zarar görmüşüz..."(1) 

Arnavutlar Avrupa medeniyetine en yakın ve İslam’ın en ileri karakolu olmasına rağmen, asla Avrupa’nın hileci ve istilacı politikasına kanmamış ve  Osmanlıya ihanet etmemiştir. Başta Kürtler olmak üzere, diğer İslam kavimleri de bu hususta Arnavutları örnek almaları gerekir, deniliyor. Yani Kürtlerin Osmanlıya bağlı kalması bir namus haysiyet meselesidir. 

"Kahraman Arnavutlara meşrutiyet ve adalete hizmet ile iktida ediniz." Buradaki meşrutiyet ve adaletten maksat, Osmanlıdır. Zaten o dönemde Osmanlı meşrutiyet denemesi içindedir.

(1) bk. Asar-ı Bediiyye, Nutuklar, s.476.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Âsâr-ı Bediiye | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 1576 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

prens
arnavutlar ile kürtler arasındaki en önemli tarihsel ayrım, arnavutların milli bilincinin kürtlere nazaran çok daha erken oluşmasıdır. hatta şöyle bir şey denebilir; arnavutlar için arnavut olmak hristiyan ya da müslüman olmaktan önce gelir. iskender bey zamanı osmanlı’ya karşı kafa tutmaları (ki 1400lerin ikinci yarısıdır) bunun tespiti destekler niteliktedir. aynı şekilde -bir kaç istisna dışında- müslüman ve hristiyan arnavutlar birlikte hareket ederler, ki daha milliyetçilik ortada yokken bile bu böyle idi. ancak arnavutların milli bilinci ayrılıkçı sinyalleri ancak osmanlı’dan ümidi kestikleri 1900lerin ilk yıllarında ortaya çıkar. batıda icad olunan bir şeyin doğuya daha geç gelmesi gibi, milliyetçilik akımı da kürtlere diğer halklardan geç ulaşmıştır denebilir. bu akımın altının bağımsızlık arzusuyla doldurulup doldurulmadığı ise tartışılır. günümüze doğru geldiğimizde ise, bu tarihi benzerliklerin kürt ve arnavutların bugünkü dünyadaki pozisyonlarını da belirlediğini, benzeştirdiğini görüyoruz. en büyük iki fark ise şu: bir: ilk yıllarında tam bir milli bağımsızlık kuramamış olsalar da, bugün arnavutların kendilerine ait bir devletleri var. iki: arnavutluğun benzersiz bir enver hoca ve sosyalizm deneyimi var.
Log in or register to post comments
prens
Bi de arnavutlar Osmanlıya çok bağlı demişsiniz.ama 1912 yılında Osmanlıdan ayrılarak bağımsızlıklarını ilan etmişler.. billdiğim kadarıyla osmanlıdan ayrılan ilk müslüman devlettir. Ayrıca fikri milliyetle uyanan arnavutlara fikri milliyet ve bağımsızlıklarını bildiği halde Üstad niye onlara uymayı taviye ediyor?
Log in or register to post comments
prens
Bilmem Arnavut tarihinden haberiniz var mı? Adaletten meşrutiyetten maksak Osmanlıysa Aenavutlar neden osmanlıdan ayrıldılar?
Log in or register to post comments
prens
Yorumlarııza hayret ediyorum.. yani Kürtlük namus ve haysiyeti osmanlıya bağlı kalmakmış. ne alaka ! Bir milletin şerefi başkasına bağlı olması mıdır..
Log in or register to post comments
prens
Bu cevap beni tatmin etmedi.. gönderdiğim yorumlara baksanız ona göre soruyu tarih bağlamında tekrar değwelendirseniz seviniriz. Allah razı olsun sayiniz için
Log in or register to post comments
Editor (Muaz)

Hayret edilecek bir şey yok bin yıl Türk milletine ve Türklerin kurduğu devlete sadık kalmış Kürtlerin Osmanlıya sadık kalması ancak ırkçılık illetine tutulmuş faşistlerin anlayamayacağı bir durum olsa gerek.
1912 de Osmanlı fillen bitmiş zaten Arnavutların kendi başlarının çaresine bakması gayet normal bir durumdur.
Bağlılık, vefa ve sadakat ne zamandan beri kötü bir haslet olmuş ki Kürtlerin namus ve haysiyeti Osmanlıya bağlı kalması şeklinde ki yorum yadırganıyor.
Risale-i Nurdan Kürtçülüğe de Türkçülüğe de ekmek çıkmaz bu yüzden İslam milliyetine tabi olmak ihlas ve imanın bir gereğidir.
Asar-ı Bediiye münhasıran bir döneme yönelik yazılmış bunun bilincindeyiz. Lakin bu eserde ki bazı tabirlerin su-i istimal edilmemesi için güncellenmiş olan Risale-i Nur ile anlamak daha sağlıklı olur diye düşünüyoruz. Bizim bu bakışımız gayet müspet ve istikametlidir.
Bu asrın en tehlikeli fikri dinsizlik ve ırkçılık fikridir Risale-i Nur ise bu iki illetin merhemidir. 

Log in or register to post comments
prens
Yani ırkçı olduk.. İyi valla kendinizi fil dişi kulesinde görün yaptığınız ırkçılığı görmeyin Üstadın açık ve net Kürtler ilgili yazılarını Türkçülük bakış açısıyla yorumlayın üstüne üstelik Asarı Bediyye gibi bir eseri yazıldığı döneme mahpus edip bunun güncelleşrilmişini yani tahriflisini bize tavsiye edin sonra da Asarı Bediyede geçen bir ifadeyi anlamaya çalışan bize de ırkçı faşist deyip ırkçılığımıza Risale nuru tavsiye edin.. ! Merak etmeyin Allahın izniyle bizde ırkçılık yok müsbet milliyetçilik var. Biz hiçbir milletin dilini kültürünü yasaklamadık ve hiçbir Alimin kitabından sevmediğimiz milletin adını silmedik. biz eski ve yeni saidin tüm eserlerini sever okur. Asarı beddiyeye de zamanı geçmiş hükmü kalmamış bir kitap olarak bakmıyoruz. Üstad ne zaman ne demişse haktır doğrudur. Sadakatınızı gözden geçirin !Asarı beddiyeyi de tekrar okuyun belki yaranıza merhem olur..
Log in or register to post comments
prens
Bi yeri düzelteyim..Asarı bediyenin güncellenmiş halinden ben değiştirilen Kürt kelimesinin silindiği kısımları anladım. Onun için tahrif dedim..yoksa haşa risalei nura öyle demedim demem de..
Log in or register to post comments
prens
"Arnavutlar Avrupa medeniyetine en yakın ve İslam’ın en ileri karakolu olmasına rağmen, asla Avrupa’nın hileci ve istilacı politikasına kanmamış ve Osmanlıya ihanet etmemiştir. 1912 de Osmanlı fillen bitmiş zaten Arnavutların kendi başlarının çaresine bakması gayet normal bir durumdur." 1912 de Osmanlı daha bitmemiş ve Balkan savaşlarından sonra Arnavutlar bağımsızlığını ilan ediyor. Yani dediğiniz gibi öyle Osmanlıya çok bağlı değilmiş,!!!. Bağımsızlıklarını ilan ettikleri için milliyet fikrine sahip oldukları için Üstad onlara kahraman ve yiğit demiş. Asarı bediiyeyi olursanız tarafsız bir gözle anlarsınız
Log in or register to post comments
Ziyaretçi (doğrulanmadı)
bağımsızlık vemilliyet fikri bediüzzamanda ayrılık olarak gözükmüyor gözüken yerler varsa yazarmısınız. bediüzzaman gelişimci ve bağlaştırıcı bir bağımsızlık ve milliyet gösteriyor. islam milliyeti islamı bir bağımsızlık.
Log in or register to post comments
BENZER SORULAR
Yükleniyor...