Block title
Block content

"اِيَّاكَ’nin takdimi, ihlâsı vikaye etmek içindir. Ve zamir-i hitap da ibadetin sebep ve illetine işarettir. Çünkü, hitaba incirar eden, geçen sıfatla muttasıf olan Zât, elbette ibadete müstehaktır." İzah eder misiniz?

 
Soru Açıklaması:

اِيَّاكَ nin takdimi, ihlası vikaye etmek içindir ve zamir-i hitab da, ibadetin sebeb ve illetine işarettir. Çünki hitaba incirar eden geçen sıfâtla muttasıf olan zât, elbette ibadete müstehaktır. Risale-i Nur - İşârât-ül İ'caz(21)

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"İhtar: اِيَّاكَ’nin takdimi, ihlâsı vikaye etmek içindir. Ve zamir-i hitap da ibadetin sebep ve illetine işarettir. Çünkü, hitaba incirar eden, geçen sıfatla muttasıf olan Zât, elbette ibadete müstehaktır."(1)

Burada “yalnızca” ifadesi, insanı şirk ve riyadan korumak için öne çıkarılıyor. “Sana ibadet ederiz” denilse idi başka şeylere de ibadet edilebileceği şeklinde yanlış anlaşılabilirdi, ama “Sadece sana ibadet ederiz.” denildiğinde, ibadeti sadece Allah’a tahsis ediyor ve ihlas (ibadetleri sadece ve sadece Allah için yapmak) korumaya alınmış olunuyor.  

“Ve zamir-i hitap da ibadetin sebep ve illetine işarettir. Çünkü, hitaba incirar eden, geçen sıfatla muttasıf olan Zât, elbette ibadete müstehaktır.”

İbadetin asıl sebep ve illeti, yani asıl yapılma nedeni ve gerekçesi Allah’ın Zatı oluyor. Çünkü Onun yüce Zatı başka ibadet edilecek ilahlara engel ve onları bertaraf ediyor. Ezeli ve ebedi bir Zat varken başka ilahların olması imkansız bir durumdur.  

(1) bk. İşaratü'l-İ'caz, Fatiha Suresi Tefsiri.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Sure-i Fatiha | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 70 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...