Block title
Block content

"Kaplan gibi hayvanların helâl rızıkları, ölü hayvanlardır. Sağ hayvanları öldürüp rızık yapmak, şeriat-ı fıtriyece haramdır." Siz bu cümlenin izahında hasta hayvanlar da kast edilmiş diyorsunuz, ancak burada doğrudan ölü hayvanlar deniliyor, izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İnsan nasıl haram olduğu halde alkol alabiliyor ve bunun hesabını da ahirette verecek ise, aynı şekilde yırtıcı hayvanlar da fıtri olarak haram olan bir şeyi ilkel irade ve nefisleri ile işleyip ceza alabilirler. Yani hayvanatın basit iradeleri ile kendilerine fıtri olarak haram olan şeyleri çiğnemeleri ve bunun neticesinde orantılı bir ceza almaları mümkündür.

Üstad Hazretleri  hayvanlarda da basit ve ilkel bir iradenin olduğunu şu cümleleri ile ifade ediyor:  

"Ve bu saray-ı kâinatta ikinci kısım amele, hayvânattır. Hayvânat dahi, iştiha sahibi bir nefis ve bir cüz-ü ihtiyarîleri olduğundan, amelleri hâlisen livechillâh olmuyor. Bir derece nefislerine de bir hisse çıkarıyorlar. Onun için, Mâlikü'l-Mülki Zü'l-Celâli ve'l-İkram, kerîm olduğundan, onların nefislerine bir hisse vermek için, amellerinin zımnında onlara bir maaş ihsan ediyor."(1) 

Üstad Hazretlerinin bu ibarelerinden, hayvanların da bir nefis ve irade sahibi olmasından dolayı ceza ve mükafata orantılı olarak, yani iradeleri kadar ceza ve mükafata tabi olacakları anlaşılıyor. Aynı zamanda bu manayı hadis ile de teyit ediyor. Tabi bu hayvanların ceza ve mükafatlarının  mahiyeti ve keyfiyeti hakkında geniş bir bilgi mevcut değil, ama iradenin basitliğinden ceza ve mükafatın da basit olduğu anlaşılıyor.

Yani yırtıcı hayvanların helal ve meşru rızıkları leşler ve ölü hayvanlar iken, harama girip sağ hayvanları da yiyebiliyorlar. Bu da fıtrat şeriatına aykırı olduğu için cezaya müstahak oluyorlar. Yırtıcı hayvanların hasta ve alil hayvanları avlayıp, o hayvanların türüne hizmet ettiği de bilimsel bir gerçektir.

(1) bk. Sözler, Yirmi Dördüncü Söz, Dördüncü Dal.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Katre | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 4381 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

yağız22

bu konu çok soruluyor ve benimde aklıma çok takılmıştı fakat bu sitede okuduklarım vesilesiyle ve bende olayı tersten düşündüm sonra Risale-i Nur'daki açıklamaların en doğrusu en mantıklısı oldğunu hatta kesinlikle böyle olması gerektiğini anladım.

şu şekilde baktım konuya;
1-eğer etçil hayvanların diğer hayvanları sağ olarak yemeleri haram olmasaydı ve bu yüzden ceza almayacak olsalardı, bu defada bu nasıl adaletsizlik nasıl çirkin bir iş denilecekti.

2-peki insanlara helal da etçil hayvanlara niye haram?diye düşündüm.buna cevap olarak;birincisi,insanlara hayvanların leşini yemek haram,etçil hayvanlara ise diğer hayvanları sağ olarak yemeleri haram.demekki vücutlar buna göre dizayn edilmiş.insanların hayvanların leşini yemesi hastalıklara sebep olabilir(hasta olarak kendiliğinden ölen hayvanların yenilmesi hatta hasta hayvanların canlı iken bile insana dokunması veya ısırması bile hastalığa sebep olabilir ki etini yemek daha tehlikeli) ya da başka nedenleride olabilir.hayvanların bünyesi leş yemeye uygun zaten yiyolarda.

ikincisi;aslan,kaplan gibi etçil hayvanların sağ olarak yemelerinin haram olması çok mantıklı çünkü onlar çoğunlukla küçük büyük ayrımı yapmıyor. insanlar hayvanları besleyip büyüdüklerinde yer ve yaşı küçük olan hayvanları kesmek zaten haram.haram kavramı olmayan dinlerin mensuplarıda birkaç yıl besleyip büyütüp yemeleri onlarında yararına çünkü daha çok etleneceğini bilirler.etçil hayvanlarınsa böyle bir durumu ve diğer hayvnları büyütmeyi düşünecek akılları ve buna imkanlarıda yok.

3-peki,etçil hayvanlar diğer hayvanları canlı olarak yemeyip sadece leş yiyecek şekilde tasarlansaydı.buda zaten akla,mantığa ters ve bunun beklenilmesi komik olur.eğer böyle olsaydı yani aslan gibi etçiller önlerinden geçen antloplara dokunmasaydı insanların imtihanını etkilerdi,Bir Yaratıcının olduğu ve aslanların,kaplanların diğer hayvanları canlı olarak yemesini engelliyor denilirdi.(insanlarında kötülük yapması engellense ,her kötülük ya pacak olanın başına birşey gelse,yapamasaydı nasıl imtihan sırrı bozulursa burdada aynı) eğer böyle olsaydı bir sürü araştırma,test yapılırdı v.s

ikinci olarak; bu sitede bu konu ile ilgili cevaplarda anlatıldğı gibi;ekolojik dengeye farkında olmadan hizmet etmeleri,hayvanlara fıtri bir imtihan imkanı verilmesi ve "Belki de aslanların bu dizaynı, karşı türleri zinde ve sağlıklı tutmak için fıtri bir tetikleyici görevi yapıyor." gibi okuduklarımız konuyu çok güzel açıklıyor.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
ufukalem
Hz. Üstad; "Kaplan gibi hayvanların helâl rızıkları, ölü hayvanlardır. "diyor. Ama sizin bu konuyla ilgili açıklamalarınızda helal rızık kategorisine "hasta ve zayıf hayvanarı da" dahil ediyorsunuz. Bu sizin içtihadınız mı yoksa Üstad hazretleri bu zayıf ve hasta hayvanlardan da bahsediyor mu ? Saygılarımla ...
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Bu bizim şahsi kanaatimiz.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...