Block title
Block content

"Levn-i nuranî ancak o şark ve garbın kab-ı kavseyni olan kâ´be-i saadetinin tâk-ı muallâsının kavs-i kuzahının elvan-ı seb´asının lacivert levninin timsali..." Lacivert veya lacivert ile yeşilin nazara verilmesindeki hikmet ne olabilir acaba?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Hüsn-ü mücerredden, cemâl-i mücellâdan tecellî eden mukaddes ziynet; birbiriyle imtizaç edip, ondan çıkan levn-i nuranî ancak o şark ve garbın kab-ı kavseyni olan kâbe-i saadetinin tâk-ı muallâsının kavs-ı kuzahının elvan-ı seb'asının lâcivert levninin timsali, belki şu levnin manzarası bir derece irae edilebilir."(1)

"HAŞİYE: Şu müselsel üslûptaki fıkralar, herbiri İslâmiyetin bir şuâsına, bir hüsnüne, bir seciyesine, bir râbıtasına, bir temeline işarettir."(2)

Hüsn-ü mücerredden, cemâl-i mücellâdan tecellî eden mukaddes ziynet;.. İslam dininde güzellik ve cemal kavramı maddeye hapsedilmemiştir. Batı medeniyeti güzellik ve cemal kavramını sadece maddi suretlere indirgediği için, onların kültür ve anlayışında putperestliğin kardeşi olan suretperestlik hakimdir.

Halbuki İslam medeniyetinin güzellik ve estetik kavramı aşkın ve mütealdir. Yani güzellik soyut ve ali bir kavramdır, sadece maddeye hapsolmaz. Mesela, bir çiçeğin heykelinde çiçeğin maddesi değil, sanatsal yönü ve sanatkara bakan yüzü önemlidir. İşte İslam medeniyetinin estetik ve ziynet anlayışı budur.

Nasıl gök kuşağı, yedi rengin karışımından hasıl olan mükemmel bir tablo ise, İslam Medeniyeti de, güzelliklerinin bütününe birden bakılabilirse, gökkuşağı gibi mükemmel ve büyüleyici vasıfları insanı kendisine çeker, harika ve mucize olduğunu irae eder.

Tek renk, tek tipte o harika tablo olmaz ve o manzara teşekkül etmez. Ancak muhtelif ve farklı renkler güzel bir desen ve ahenk ile bir araya gelirse o manzara oluşabilir. İşte İslam medeniyeti çok renkleri ve farklı meslekleri bünyesinde barındıran bir gökkuşağı gibidir. Farklı renklerin ve farklı meşreplerin bulunması İslam birliğine zarar vermez, bilakis her alanda bir güzelliğin tezahür etmesine bir vesile olur.

Üstad'ın haşiyede ifade ettiği gibi, bahsi geçen yerdeki her bir cümle İslam’ın bir meziyetini ortaya koyuyor. Biz bu meziyetlerden, yukarıda sadece güzellik ve estetik kavramının İslam açısından bir değerlendirmesini şerh ettik.

Yedi renk bir arada olursa o zaman yedi renk bir değer atfeder. Mesela, yeşili iyi anlamak için sarıya bakmak gerekir. Maviyi lacivert parlatır vs...

Lacivert rengi burada manaya bir modeldir. Yoksa renk olarak farklı bir hususiyete işaret etmiyor. Üstad Hazretleri sarı rengi de örnek olarak verebilirdi.

Dipnotlar:

(1) bk. Rumuz, İfade

(2) bk. Münazarat, Sualler ve Cevaplar, Haşiye

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

tilmizz
Allah razı olsun.teşekkür ederim.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
ilyas26125
kab-ı kavseyni olan kâbe-i saadet ifadesinde kab-ı kavseynin manası ve kullanılmasının sebebi ve hikmeti ne olabilir?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Kab-ı kavseyn Allah ile doğrudan görüşmek ve konuşmak anlamına geliyor ki saadetlerin en büyüğü ve en yücesi budur.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Yükleniyor...