Block title
Block content

Madem şeytanın varlığı adem hükmündedir -yani verdiği vesvesede icbar yok, çünkü cüzi irade var- o zaman Kur'an-ı Kerim'deki "Şeytan unutturdu." veya hadislerdeki "Esneme şeytandandır." veya "Şeytan uyuttu." gibi bazı tabirlerin manası nedir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Kibrit çöpü ve ondan çıkan ateş çok zayıf ve basittir, ama çalı çırpının yanmaya müsait fıtratı ve hâli, bu zayıf ateşi tehlikeli ve anlamlı kılıyor. O basit ateş çalı çırpı ile buluştuğu zaman koca bir ormanı yakabiliyor.

Çalı çırpı ile kibrit çöpü arasında bir bent bir duvar bir güvenlik hattı oluşturulursa, kibrit çöpü cirmi kadar bir yeri yakabilir ve potansiyel tehlikesi gider, kendi de bir anda basit bir aleve dönüşür.

İnsanın fıtratındaki nefis, şehvet, öfke ve diğer hayvani hissiyatlar çalı çırpı gibidir, şeytan ve vesvesesi de basit ve zayıf bir ateş gibidir. İkisi buluştuğu zaman insan bir canavara dönüşebiliyor. Yani şeytan ve üflediği vesvese gerçekten basit ve önemsizdir, ama tetiklediği cihaz ve unsurlar çok tehlikeli ve risklidir. Bu yüzden şeytan ademi bir üfleme ile azami bir tahribata sebebiyet verebiliyor.

Burada çözüm nefis, şehvet, öfke ve diğer hayvani hissiyatları terbiye ve rehabilite etmektir. Bu tehlikeli hissiyatlar terbiye edilmez ise, şeytan bu hissiyatları sürekli kullanmak ve tahrik etmek ister.

Ayet ve hadislerde şeytana atfedilen güç ve risk bu ilişkiden dolayıdır. Yoksa şeytan tek başına bir hiçtir ve mesleği ademidir. Malum, tamir zor tahrip kolaydır; şeytanın mesleği tahriptir. 

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

etottoman
Teşekkürler düşündüğüm gibiymiş
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...