Block title
Block content

"Meşiet-i İlâhiye ile vücuda gelen işlerde, 'inşaallah, inşaallah' yerinde, bilerek 'tabiî, tabiî' demek ne kadar hata ve muhalif-i hakikat olduğunu kıyas et." günlük hayatta "tabi, tabi" demek sakıncalı mı?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Madem ilm-i İlâhîye ve irade-i Rabbâniyeye mevcudat adedince, belki mevcudatın şuûnâtı adedince delâlet ve şehadet vardır. Elbette, bir kısım feylesofların irade-i İlâhiyeyi nefiy ve bir kısım ehl-i bid’atın kaderi inkâr ve bir kısım ehl-i dalâletin, cüz’iyâta adem-i ıttılaını iddia etmeleri ve tabiiyyunun bir kısım mevcudatı tabiat ve esbaba isnad etmeleri, mevcudat adedince muzaaf bir yalancılıktır ve mevcudatın şuûnâtı adedince muzaaf bir dalâlet divaneliğidir. Çünkü hadsiz şehadet-i sadıkayı tekzip eden, hadsiz bir yalancılık işlemiş olur."

"İşte, meşiet-i İlâhiye ile vücuda gelen işlerde, 'inşaallah, inşaallah' yerinde, bilerek 'tabiî, tabiî' demek ne kadar hata ve muhalif-i hakikat olduğunu kıyas et."(1)

Buradaki “tabii, tabii” fadesi, tabiatperestlik anlamında kullanılıyor. Yani kişi kâinatta cereyan eden işleri meşiet-i İlahiden değil tabiattan biliyor ve bunu da "tabii, tabii" şeklinde ifade ediyor. Yoksa müminlerin gündelik hayatta kullanmış oldukları "tabi" ifadesi, küfür anlamına gelen tabiatçılık değildir.

Ama usulen "tabi, tabi" ifadesi yerine ağzımızı "inşallah, inşallah" kelimesine alıştırmamız daha güzel daha isabetlidir.

(1) bk. Mektubat, Yirminci Mektup.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

drerkan
"mevcudatın şuûnâtı adedince" Allah ın fiili isim leri en az bu aded kadardır denilebilirmi?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Denilebilir çünkü sonsuzu sonsuz karşılayabilir.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...