Block title
Block content

"Muaraza-i bilhuruf mümkün olmadı, muharebe-i bissüyufa mecbur oldular." Her kavga, her savaşın altında fikir olarak yenilenlerin; fikir olarak galip gelenlere kılıç kaldırması mı vardır? Ya da her tartışmanın kavgaya dönmesi de böyle midir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Genellikle fikren yenik düşenler çareyi kaba kuvvete müracaat etmekte görürler. Bunun tarihte çok örnekleri var. Müşrikler, Peygamber Efendimize (asm) karşı söyleyeceği bir sözleri olmadığı için kaba kuvvete müracaat etmişlerdir.

Kur’an, açık bir dil ile ayetlerin bir benzerini getirmeleri durumunda davasından vazgeçeceğini şöyle ifade ediyor:

"Eğer kulumuza indirdiğimiz Kur’ân’ın Allah’ın sözü olduğu hakkında şüpheniz varsa, haydi onun sûrelerinden birine benzer bir sûre meydana getirin ve Allah’tan başka güvendiklerinizin hepsini çağırın, iddianızda tutarlı iseniz." (Bakara, 2/23)

Şayet o dönemin meşhur ve kabiliyetli Arap şairleri, Kur’an surelerinin bir benzerlerini yapmaları mümkün olmuş olsa idi, o yolla Kur’an’a meydan okur, kaba kuvvete müracaat etmek zorunda kalmazlardı. Çünkü kaba kuvvet çok zararlı ve riskli bir yoldur, nitekim zararlı da onlar çıktı.

Oysa surenin bir benzerini yapmak hem zararsız hem risksiz hem de onların iyi bildiği bir yoldu. Demek bu yolun mümkün olmadığını gördükleri için kaba kuvvete yöneldiler. Yani surelerin taklidi mümkün olmayan bir mucize olduğunu gördükleri için, daha uzun ve daha riskli olan savaş yolunu seçmişlerdir.

Pedagojik olarak da haklı adam, sakin sabırlı ve mülayim olurken, haksız adam asabi, gürültücü ve kavgacı olur.  Haksız adam haklı adamı alt etmek için fikrini değil kaba kuvvetini ve cazgırlığını kullanmaya çalışır. Ekseriyetle bu böyledir...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: On Sekizinci İşaret | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 654 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

karolin
Mesela bir adamın borcunu ödememesinden çıkan kavga ,bir öğretmenin öğrenciye şımarıklığından dolayı sesini yükseltmesi bu düsturla açıklanamaz ama?Çünkü burada borç veren ve öğretmen haklı.Yani kavgayı çıkaran ve bağıran haklı. Demekki bu düsturun da istisnası var?Ben bunu kastettim..Doğru muyum?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Her kavgayı bu konuya örnek göstermemiz elbette mümkün değil. Yani kavgayı çıkaran daima haksız demek elbette mümkün değildir. Ama genelde kavgayı haksızlar çıkarır denilebilir. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...