Block title
Block content

"Muhibbiyet makamı olan makam-ı niyazdan, mahbubiyet makamı olan nazdarlık makamına çıkmış." cümlesini izah eder misiniz, naz ve niyaz makamlarını nasıl anlamalıyız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Abdulkadir-i Geylani Hazretleri velayet sahasında bir güneş gibidir. Kendi zamanındaki insanların takdirlerini kazandığı gibi, kendisinden sonra gelenlerinde daima sevdiği ve birbirlerine anlattığı bir makamdadır. Hatta o zaman ki Hristiyanlar bile "Biz İslamı kabul etmiyoruz, ama Abdulkadir-i Geylani'yi inkâr edemiyoruz." demişlerdir.

Muhibbiyet makamı, Allah'ı sevme makamıdır. Bu makamda olan bir mü'min, Allah'ın sevgisini kaybetmemek ve artırmak için daima niyaz makamında olması lazım. Bu gibi insanlar, ibadet, zikir, tefekkür, dua etme durumundadırlar. Bu gibi insanlar Allah'tan isterler, ama ısrarcı değillerdir. Allah'ın hikmetine ve rahmetine daima itimat içerisindedirler.

Mahbubiyet makamı ise, Allah'ın sevdiği kişilerin makamı anlamındadır. Bu makama çıktığını bazı alametlerle anlayanlar olmuştur. İşte bu makam Niyaz makamı değil, Naz makamıdır. Bu makama gelen bir veli, Allah'tan ister, istekleri yerine gelmediği vakit hikmet aramadan sorgular.

Çünkü, onlar bilirler ki, Allah birini sevdimi, artık bırakmaz ve düşürmez.

Muhibbiyet makamından mahbubiyet makamına hem iniş vardır, hem de çıkış.

Çünkü, Allah'ı sevme makamından hem Allah'ı sevme ve hem de Allah tarafından sevildiğini bilme makamına çıkmak vardır. Fakat Mahbubiyet makamına çıkan bir veli, şayet daha önceki Niyaz makamını muhafaza edemezse, o zaman Naz makamına düşüş vardır.

Abdulkadir-i Geylani Hazretleri, gavsiyet ve kutbiyyet makamlarını da Allah'ın izniyle kazandığından dolayı, Ferdiyet makamını da hakkıyla ifa etmiştir. Yani kendi zamanında ki tüm manevi makam ve feyizler, onun eliyle dağıtılmıştır.

Konunun Risaledeki yeri için tıklayınız:

Sikke-i Tasdik-i Gaybi, Sekizinci Lem'a.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

meryem

Muhibbiyet makamından Mahbubiyet makamına hem iniş vardır. hem de çıkış vardır. Çünkü, Allah'ı sevme makamından (MAHBUBIYETTEN) hem Allah'ı sevme ve hem de Allah tarafından sevildiğini bilme makamına (MUHiBBiYETE) çıkmak vardır. Fakat Mahbubiyet makamına çıkan bir veli, şayet daha önceki Niyaz makamını muhafaza edemezse, o zaman Naz makamına düşüş vardır. BU SON KISMI ANLIYAMADIM, YARDIMCI OLURMUSUNUZ??? SLM

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (burhan)

Cenab-ı Hakk'ın bir insanı sevdiğini ihsas etmesi, yani bir insanın Mahbubiyet makamına çıkması elbette bir terakkidir. Bir yükseliştir. Artık bu insan, sadece Allah'ı seviyor değil, Allah'ın da kendisini sevdiği makama çıkmıştır. Bu makam elbette Muhibbiyet makamından daha üstündür.
Çünkü, Muhibbiyette sadece kulun Allah'ı sevdiği bilinir. Ama Mahbubiyet makamında hem insanın, hem de Allah'ın birbirlerini sevdiği aşikârdır. Fakat bu terakki, insanı niyaz makamı olan acz ve zaafını anlama makamından çıkarmaması gerekir.
Şayet Mahbubiyet makamına çıkan bir veli, Niyaz makamında kalabilse, o zaman terakkisi çok daha mükemmel olur. Ama Niyaz makamını muhafaza edemeyip Naz makamına girse, o zaman Niyaz makamının üst mertebesinden düşmüş olur.

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...