Block title
Block content

"Mülk" ve "melekut" bahsinde, ayinenin iki yüzü misalini anlayamadım, izah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Aynanın bir şeffaf ve parlak yüzü vardır, bir de pürüzlü ve parlak olmayan kesif yüzü vardır. Aynanın şeffaf ve parlak yüzünde her şey berrak ve net iken, pürüzlü ve kesif yüzünde her şey karmaşık ve bulanıktır. Şeffaf yüzünde tecelli ve yansıma tam ve mükemmel iken, pürüzlü ve kesif yüzünde tecelliler ve yansımalar kuvvetli bir dikkat ve tahkikat ile anlaşılır.

Mesela; aynanın şeffaf yüzüne baktığımız zaman, bizim simamız kusursuz bir şekilde görünürken, kesif ve pürüzlü yüzüne baktığımız zaman simamız belirsiz ve bulanık olarak görünür. Bunlar ince ve derin hakikatleri akla yaklaştırmak için getirilen temsillerdir. Temsillerin her noktasını ve köşesini hakikate tatbik etmek gerekmez. Maksada işaret etmesi yeterlidir.

Mülk burada, aynanın pürüzlü ve kesif yüzü ile ifade edilirken, Melekut aynanın şeffaf ve parlak yüzü ile ifade edilmiştir.

Eşyanın mülk yüzünde hayır şer, iyi kötü, güzel çirkin, sebep sonuç beraber bulunduğu için, herkes her şeyin hayırlı ve güzel yönünü keşfedemeyebiliyor. Bu sebeple görünüşte çirkin ve şer gibi duran şeylerin, Allah’a isnat edilmemesi için, Allah araya sebepleri koyuyor. Sebepler de birçok şeyin arkasındaki güzel ve nezih halleri perdeleyip örtüyor. Bu perde ve örtüler; ancak tahkiki bir iman ve tefekkür ile delinebilir. Ama eşyanın içyüzü olan melekut cihetinde ise, her şey güzel ve berrak olduğu için, orada sebepler değil, bizzat Allah’ın isim ve sıfatları hükmediyor. Yani sebepsiz iş görüyorlar, bizzat temas ediyorlar.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

isahalim

Anlayamadığım nokta: Aynanın parlak yüzünün karşısına konulan çirkin bir şey, aynada çirkin görüntünün oluşmasına, yansımasına sebeptir. Nasıl oluyor da o parlak yüz için "güzeldir" deniyor ve devamında, güzel kabul edilerek kudretin bizzat temas etmesine uygun olduğu ifade ediliyor?

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Siz temsile takılmışsınız ayna sadece bir teşbihtir her noktasını hakikate tatbik etmek gerekmiyor. Eşyanın iç yüzü yani İlahi hikmetlerin ayan beyan tecelli ettiği kısım aynanın şeffaf yüzüne benzetiliyor. İnsanın zihninde ki prangalar olmasa yani insan bu yüze pürüzsüz bakabilse her şeyin mükemmel ve kusursuz bir hikmet üzerine olduğunu görür mesela şeytanın yaratılmasının mahz-ı hikmet olduğunu sorunsuz görür. Ama insan zihni sebeplerin keşmekeşliği içinde bu hikmetleri ya tam göremiyor ya da bulanık görüyor.  

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...