Block title
Block content

"Nakkâş-ı Ezelî, zeminin yüzünde yaz, bahar zamanında en az üç yüz bin nebâtât ve hayvânâtın envâını, nihayetsiz ihtilât, karışıklık içinde nihayet derecede imtiyaz ve teşhis ile ve gayet derecede intizam ve tefrik ile haşir ve neşretmesi,.." Nebatatın haşri ile nev-i beşerin haşri arasında nasıl benzerlik ve nasıl bir fark vardır?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bitkilerin kış mevsiminde varlık sahasından silinip baharda yeniden yaratılmaları gibi, insanlar da ölüm kanunuyla bu dünya sahifesinden tamamen siliniyorlar.  Bedenleri elementlere dönüşürken ruhları berzah âlemine göçüyor.

Bitkilerin yeniden yeryüzünde boy göstermek için baharı beklemeleri gibi, o vefat eden insanların ruhları da kıyametin kopup haşrin gelmesini bekliyorlar.

Bahar mevsimi geldiğinde bütün bitkiler kısa bir zaman içinde yeniden yaratıldıkları ve bütün özelliklerini eksiksiz takındıkları gibi, haşrin gelmesiyle de insanlar bir anda mahşer meydanında toplanacaklardır. Dünya hikmet âlemi olduğu için bitkilerin yeniden yaratılmaları belli bir zaman dilimi içinde tedricen gerçekleşir.

Kudret âlemi olan ahirette her şey bir anda yaratıldığından, haşir meydanına toplanma da bir anda olacaktır.

Bu iki haşir arasındaki en büyük fark ise, yeni baharda yaratılan bitkilerin bir önceki yılda yaratılanların aynı değil misli olmaları, insanların ise aynen diriltilmeleridir.  Şu var ki, cesetlerini giyerek mahşer meydanına çıkan ruhlar, dünya hayatında imtihan olan ve berzah âleminde haşri bekleyen aynı ruhlar olmakla birlikte, bu ikinci yaratılışta giydikleri cesetler ahiret alemine münasiptir ve dünyadakilerden çok farklıdır.  Bedenlerin şekilleri aynı olsa bile, dünyadaki bedenlerle aralarında gölge ile asıl arasındaki fark kadar büyük bir farklılık vardır.

Üstat Hazretleri “bize gösterdiğin numunelerin, gölgelerin asıllarını menbalarını göster” diye yaptığı niyazında, cennet nimetlerinin dünya nimetlerinden çok ileri olduğunu, dünya nimetlerinin onlara göre gölge gibi zayıf kalacağını beyan ettiğine göre, cennetteki bedenlerin de dünya bedenlerinden o derece ileri olması gerekir; tâ ki bu yeni âlemin nimetlerinden istifade edebilsinler.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: İkinci Makam, Altıncı Lem'a | Yazar: Alaaddin BAŞAR (Prof. Dr.) | Okunma Sayısı: 1855 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

halili
Burda verilen temsil pek uygun durmuyor şöyle ki; nebatatın ve hayvanatın her yıl ölüp diriltilmesi insanın yeniden diriltilmesine değil, aynen dünya hayatında olduğu gibi ölenler ölüyor gelen nesil yaşıyor sonra onlar ölüyor çocukları,torunları yaşıyor ... öylece dönüp duruyor ... verilen temsil bu ikinci kısma uyuyor..?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Meseleye ayniyet misliyet açısından bakarsanız konu anlaşılır. İki baharda yaratılan aynı cins elma ayniyete yakın bir misliyet ile yaratılıyor. Bu da haşrin ayniyetine de bir örnek teşkil ediyor denilmek isteniyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...