Block title
Block content

"Nasıl ki, fennin tabirince ukde-i hayatiye namında bir cilve-i irade-i İlâhiyenin ve emr-i tekvînînin bir kanunuyla ve o emir ve iradenin teveccühleriyle koca bir ağacın şuursuz dal ve sert budakları, meyvelerine ve yaprak ve çiçeklerine zembereği ve mi

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Allah bir ve tek olmasına karşın, milyarlarca işleri bir anda ve şaşırmadan yapabilmesini akla yaklaştırmak için Üstad  Hazretleri bu temsili getiriyor.

Mahlukatın en aşağı derecelerinde olan ağacın binlerce meyve ve yaprağının Allah’ın bir kanunu, iradesinin bir cilvesinin bulunduğu bir merkezden tedbir ve idare edilmesi ve bir meyvenin idaresi diğer meyvenin idaresine mani olmaması nasıl somut olarak gözümüz önünde cereyan ediyor ise, aynı şekilde madde ve mahlukattan münezzeh olan bir tek Allah, elbette ki, bir anda milyarlarca işi şaşırmadan ve yanılmadan yapabilir ve görebilir.

Ağacın merkezindeki ukdey-i hayat ve Emr-i Rabbani olarak tarif edilen manadan kasıt, ağacın tedbir ve idare edildiği ağacın ruhu hükmünde olan bir kanundur.Yani ağacın bütün tedbir ve sistemi bu bir merkezde bulunan kanun tarafından sağlanıyor. Bu kanun ve merkez aynı anda her bir meyvenin yanında hazır ve nazır gibi durabiliyor. O meyve ve yaprakların bütün ihtiyaç ve gereksinimleri bu merkezdeki kanun eli ile sevk ediliyor. Bu kanunun o meyveler ile irtibatı, maddi şekilde ve yayılma yolu ile olmuyor. Âdeta bu ağacın ruhu hükmünde olan merkezdeki kanun, her bir meyve ve yaprağın yanında zamansız ve mekansız olarak  bulunuyor. Bir tek kanun somut bir cüzi iken, binlerce meyve ve yaprağın yanında her an hazır olarak bulunabiliyor.

 Mahlukat içinde, basit bir ağacın merkezindeki basit bir kanun şu harika işlere mazhar olabiliyor ise, mekan ve zamandan münezzeh olan Allah, bir ve yekta olmasına karşın, milyarlarca işleri ve icraatları aynı anda, şaşırmadan yapması neden akıldan uzak olsun. Neden makul sayılmasın, denilmek için Allah bu misali icat etmiştir.

Yoksa ağacın ruhu hükmünde olan hayat düğümü arkasında ezeli irade sıfatının tecellisi bulunuyor. Ezeli irade sıfatı da tecelli etmek için maddi şeyleri aracı olarak kullanmaya ihtiyaç duymaz. Ruhun bedene olan tasarrufu gibi. Mesela ruh ile beden arasında bir vasıta gösterilemiyor.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: El-Hüccetü'z-Zehra'nın İkinci Makamı | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 1990 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

drerkan
Maşaallah.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...