Block title
Block content

"Neden seyyie bir yazılır, hasene on ve bazan bin yazılır?" seyyienin de yüz, bin hatta bazen milyon yazılması gerekmez mi? Bunu "Sebep olan işleyen gibidir." kaidesiyle birlikte değerlendirir misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Günahlar bire bir yazılırken, sevaplar en az bire on yazılır; bu da Allah’ın kulları üzerindeki merhamet ve şefkatinin bir göstergesidir.

"Sebep olan yapan gibidir." kaidesi farklı bir durumdur. Çünkü günahta çığır açan birisi her günah işleyen adamın günahını da üstüne almış oluyor. Yani o günahı bir adet olarak işlemiş olur. Yüz bin adam o günahı işlediğinde de yüz bin günah işlenmiş olur. Yani bir günah işleyip de o bir günahı Allah yüz bine çıkarmıyor.

Mesela, televizyonda mahrem yerini gösteren birisi, o mahreme bakan gözler adedince günah işlemiş oluyor. Burada günahın manevi sayısı değil, maddi sayısı çoğalıyor. Her eve varıp mahrem yerini göstermek nasıl ayrı ayrı birer günah ise, bir televizyonla her eve girerek göstermek de aynı derece müstakil birer günahtır. İkisi arasında bir fark bulunmuyor.

Her bir adamın evine girip parasını çalmak nasıl ayrı ve müstakil birer günah ise, bin adamın parasının olduğu bir bankayı soymak da o nispette birer müstakil günah olur. "Ben bankayı bir kere soydum, bir günah yazılsın." denilemez çünkü bankada kimin hakkı varsa, hepsinin ayrı ayrı hakkına girilmiş oluyor...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: On İkinci İşaret | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 518 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

isahalim
Allah razı olsun. Yalnız, Hz. Üstad'ın cümlesine göre "seyyiat, intişar ile taaddüd etmesine rağmen yine de bir yazılmasını" nasıl anlayacağız o zaman? Buradaki intişar ile taaddüde örnek verir misiniz? Çünkü sizin örneğinizdeki intişar ile taaddüdde günah katlanıyor; oysa Hz. Üstad, intişar ile taaddüd etmesine rağmen katlanmayan bir günahtan bahsediyor. ÜÇÜNCÜ SUAL: Beyanat-ı sabıkadan da anlaşılıyor ki, seyyiat, intişar ve tecavüz ile taaddüt ettiğinden, bir seyyie bin yazılmalı; hasene ise, vücudî olduğu için maddeten taaddüt etmediğinden ve abdin icadıyla ve nefsin arzusuyla olmadığından, hiç yazılmamalı veya bir yazılmalı idi. Neden seyyie bir yazılır, hasene on ve bazan bin yazılır? Elcevap: Cenâb-ı Hak, kemâl-i rahmet ve cemâl-i rahîmiyetini o suretle gösteriyor.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Burada bir günahın intişarı nazara veriliyor oysa biz ayrı ayrı günahların kitlesel iletişim araçları ile nasıl dağıldığını ifade ediyoruz. Yani televizyon, radyo, internet gibi vasıtalar ile insan bir anda bir milyon günah işleyebilir demek istiyoruz. Üstadımız ise bir günahın mahiyetinde intişar kabiliyeti olmasına rağmen Allah bir günah yazıyor diyor ikisi çok farklı şeyler. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
isahalim

Şunu mu söylüyorsunuz: Kitle iletişim araçlarıyla, mesela 50 kişiye ulaşan aleni günahımız 50 ile çarpılır, ama her günah 1 yazıldığından 50*1=50 günah toplamda kazanılır, bu mu anlamam gereken acaba açıklamanızdan ? Eğer cevabınız evetse, bu bağlamda şunu da merak ediyorum; seyyiatta intişar kabiliyeti varken, hasenatta bu intişar kabiliyeti yok mu ki Üstadımız seyyiattaki intişara vurgu yapıyor?

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

50 kişi hesabınız doğru bir hesap. Günahların yayılma kabiliyeti ademi olduğu içindir. Yani şer ve tahrip kolay olduğu için yayılması da kolaydır. Ama iyilik vücudidir işlenmesi emek ve çaba ister bu yüzden günah gibi intişar etmez. 

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...