Block title
Block content

"Nihayetsiz âlem-i mâneviyenin bir nevi haritasına işaret ettiği için, sâfî, meşgalesiz, arzî ve arzlılardan sıyrılıp yukarıya çıkan bir akıl lazımdı…kardeşim zeminin haritasını alacak bir vazifeyle meşgul olduğundandır ki..." Harita konusu ile izahı?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Gurbet mektubuyla kamer ve zemin ve seyyarata dair mektubuma cevap verilmemesinin sebebi şu olmak gerektir ki: Gurbet Mektubu, bütün dünyayı unutmak hissiyle yazılmıştır. Sen dünyayı unutmak değil, belki vazife itibarıyla en sathî maddiyatla zihnin meşbû olduğu bir zamanda, herhalde o gurbetteki zevki bulamadın. Ve o Mektubun tam derecesini, muvakkaten perde çekilmiş olan parlak zekâvetin kavrayamadı ki, cevap yazamadı."

"Öteki Mektup, çok yüksek ve çok geniş hakaike işaret ettiği ve hadsiz âlem-i ulviyenin ve nihayetsiz âlem-i mâneviyenin bir nevi haritasına işaret ettiği için, sâfî, meşgalesiz, arzî ve arzlılardan sıyrılıp yukarıya çıkan bir akıl lâzımdı. Halbuki, benim gayretli kardeşim, o vakit zeminin haritasını alacak bir vazifeyle meşgul olduğundandır ki, o ulvî ve pek keskin zekâvetin, o Mektuba karşı sükûtu iltizam etmeye mecbur olmuş."(1)

Bu paragraflarda Üstad Hazretleri Hulûsi Ağabey'in “Gurbet mektubuyla kamer ve zemin ve seyyarata dair mektubuna” takdir ve tahsin ile cevap verememesinin nedenini ve sebebini izah ediyor. 

Gurbet Mektubu, bütün dünyayı unutmak hissiyle yazılıp dünyayı kalp ve zihinden çıkarmakla anlaşılacak bir mektuptur. Hulusi Ağabey ise dünyayı unutmak değil, askerlik vazifesi itibarıyla ve maddenin zihnini meşgul ettiği bir anda bu mektubu tam zevk edip takdir edememiş. Bu mektup Altıncı Mektup'tur.

İkinci Mektup'ta da benzer bir mana var. Bu mektubun hangisi olduğunu tam kestirememekle beraber, konusu alem-i ukbanın mahiyet ve tabakalarından bahseden bir mektup olduğunu anlıyoruz. Hulusi Ağabey  o hengamede dünya ile fazla meşgul olduğundan, bu yüksek ve ulvi alemlerin haritasını yani tanım ve tariflerini tam anlayıp takdir edememiş.

Aslında Üstad Hazretleri Hulusi Ağabey'in şahsında bize Risale-i Nur'un nasıl bir zihin ve ruh hali ile okunması gerektiğini ders veriyor. İnsanın zihin ve kalbi dünya çamuruna yatmış iken ulvi ve yüksek dersleri zevk etmesi kabil değildir.

(1) bk. Barla Lâhikası, (211. Mektup)

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...