İnsanlara "Ayet meali veya hadis okumayın, yanlış tefsir edersiniz. Tefsirinize hisleriniz, nefsiniz, vesveseleriniz karışır, ayet veya hadislerin kastından farklı mana çıkarırsınız. O yüzden Risale-i Nurları okuyun, o size kafidir.'' düşüncesinin izahı?


''İnsanlara, ayet meali veya hadis okumayın, yanlış tefsir edersiniz, tefsirlerinize kendi hisleriniz, nefsiniz, vesveseleriniz karışır, ayet veya hadislerin demek istediğinden farklı bir mana çıkartırsınız; o yüzden ayet ve hadislerin bu zamanımıza bakan tefsiri olan Risale-i Nurları okuyun o size kafidir.''

Meal Kur’an’ın yerini tutmaz ve Kur’an’ın bir çok meziyetlerini de yansıtmaz. Bu yüzden meali yüzde yüz Kur’an diyerek okumak yanlış ve risklidir. Alimlerden, hocalardan Kur’an’ın eşsiz bir beyan gücüne sahip olduğunu işitip sonra bunu mealde göremeyen birisi, hayal kırıklığına ve hürmet eksilmesine maruz kalabilir. Bu yüzden meal sadece genel kültür açısından okunması gereken basit bir işlem olarak görülmelidir.

Kur’an’ı sağlıklı ve etraflı bir şekilde anlamanın ve öğrenmenin en güzel yolu tefsirlerdir. Özellikle de bu asrın ihtiyacına uygun bir şekilde telif edilen Risale-i Nurları okumak ayrı bir önem arz ediyor.

Diğer bir husus, meal üzerinden hüküm ve fetva vermek caiz değildir. Çünkü fetva vermek için hem Kur’an’ı bütün cihetleri ile bilmek hem de hadis ve sair ilimlere vakıf olmak gibi ağır sorumluluklar gerekiyor ki, bu işi ancak müçtehit seviyesindeki alimler yapabilir.

"Meal bize yeter, alim ve müfessirlerin tefsirlerine ihtiyaç yok." diyen bir zümreyi de dikkate aldığımızda, meal okumak değil, mealcilik yapmak caiz değildir. Mealcilik yapmamak kaydı ile meal okumak genel kültür edinme açısından güzel olabilir.

Risale-i Nur sindirilmesi kolay safi bir süt gibidir, içine hiçbir zarar vermediği gibi milyonlarca insanın imanının kurtulmasına da vesile oluyor. Meal de bu vasıflar bulunmadığı gibi, hatta dikkat edilmez ise yukarıda ifade ettiğimiz risklere de maruz kalabilir.

Özetle, "Meal okumak caiz değil, hiç okunmaz ve okunmamalı." demek nasıl yanlış ise, "Kur’an’ı anlamanın en sağlam ve sağlıklı yolu meal okumak ve meal birebir Kur’an’ın yerini tutar." demek de bir sapkınlıktır. Meali, Kur’an hakkında genel kültür edinmek açısından okumakta bir mahzur yoktur. Nitekim Üstadımız da Risale-i Nur'da ayetlerin mealini vermektedir. Şayet meal tamamen zararlı ve caiz olmayan bir durum olsa hem Üstadımız hem de diğer müfessirler bu yola tevessül etmezlerdi.

Bu paragrafı "meal için değil, mealcilik içindir" diye anlamak daha yerinde olur kanaatindeyiz...