"Nev-i beşerin her taifesi birer nevi ibadet ile fıtri gibi meşgul olurlar..." cümlesiyle başlayan paragrafta ibadet insanoğlu için "fıtri gibi" diğer mahlukat için "fıtri" olarak görülmüştür; neden?


Diğer varlıklar mükellef olmadıklarından ibadetleri fıtratlarının bir gereğidir; bir robotun kendisine yerleştirilen proğrama göre hareket etmesi gibi... Ama insan robot gibi değildir, irade sahibidir. İbadet onun fıtratında olmakla beraber, dilerse yapar istemezse yapmaz.

Beşerin birer nevi ibadet ile fıtri gibi meşgul olmalarını, insanların farklı mesleklerde çalışmaları şeklinde de anlayabiliriz. Her insan kendi kabiliyetine uygun bir işi severek yapar. Arının bal yapması, örümceğin ağ örmesi gibi insanlar da farklı işler görürler.

Bu işler Dördüncü Söz'de ifade edildiği gibi “güzel bir niyet ile ibadet hükmünü alır.” Şu var ki, bu meslekler hayvanların meşguliyetleri gibi değildir, zira irade işe karışmaktadır.