On Birinci Şuâ (Meyve Risalesi)’nde "İkinci ve Sekizinci Mes'elenin Hülasası" geçiyor. Bunlar “hülasa” ise asılları nerede? Veya böyle bir aslı olması gerekir mi?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Evet, zahiri nazarda dediğiniz gibi olmalı. Ama Osmanlıca orjinal metinlere de bakıldığında, aynı durumun orda olduğunu gördük. Bu nedenle "Akıl ile nakil tearuz edince, akıl esas itibar, nakil tevil edilir." kuralını işletmek esas olur. Yani bu konuya aklen bir makul izah getirmekle şöyle açıklık getirilebiliriz.

İkinci Mesele'nin bahsettiği konular, başka risalelerde de genişçe mevcuttur. Başka yerlerde de ayrıntılı ifade edildiği için, "burada özet olarak anlatıyorum" diye anlayabiliriz.

Bir diğer mana ise, "İkinci meseledir ve özettir." şeklinde de anlaşılabilir. Yani bu konunun manası ve anlamı çok uzun da yazılabilirdi, ama ben özetini yazdım, demektir. Aynı izah Sekizinci Mesele'nin bir hülasası için de geçerlidir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

BENZER SORULAR

Yükleniyor...