Block title
Block content

Risale-i Nur'da Kur'anın dört esası Tevhid, Nübüvvet, Haşir, Adalet ve İbadet olarak geçiyor. Adalet ve İbadet ayrı ayrı şeyler ise neden birlikte söylenmiş olabilir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bediüzzaman "Kur’an’ın dört maksadı" var olduğunu ifade ederken "Tevhid , Nübüvvet, Haşir ve Adaleti" sayar. Buna birde "İbadet" ilavesi İşaratu’l- İ’caz’ın Türkçe tercümesinde vardır. Buradaki ilaveden, "Adalet" ve "İbadet" in tek madde olarak sayıldığı anlaşılmaktadır.

Kanaatimizce; adalet kavramı ibadeti de içine alır. Şöyle ki:
Adalet: İhkak-ı haktır. Yani her hak sahibine hakkını vermektir.
Başlıca şu üç hakla karşı karşıya olduğumuz görülür:
Allah’ın üzerimizdeki hakkı. (hukukullah)
Diğer insanların üzerimizdeki hakkı (hukuk-u ibad)
Nefsimizin üzerimizdeki hakkı

İbadet tümüyle hukukullah ile alakalıdır. Diğer insanların üzerimizdeki hakları "muamelat" şeklinde ifade edilebilir. Fıkıh ilmi bunları ayrıntılı bir şekilde ele almaktadır.

Nefsin; terbiyesi, tezkiyesi, onu hevaya değil Hüda'ya sevketmek gibi durumlar ise, zaten insanın kendi nefsinin onun üzerindeki haklarındandır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

şehrayin
kul hakkı denilince genelde insanların hakları anlaşılıyor sanki biraz eksik kalıyor gibi. İnsan ibadetlerini yapmasa kainatta ibadet eden ve onun hayatına hizmet eden bütün kulların zerrelerden yıldızlara kadar herşeyin kul hakkına girmiş oluyor o yüzden islamiyette kul hakkı çok önemli
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...