"Ruh-u beşere ibadet, tevekkül, tevhid, teslim, ne kadar azîm bir kâr, bir saadet, bir nimet olduğunu, bütün bütün kör olmayan görür, derk eder." Üçüncü Söz’de, ibadet ile tevekkül neden beraber işlenmiş olabilir?

Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İbadetin özünde Allah’a dayanmak, güvenmek ve teslim olmak manası vardır. Bu bakımdan, tevekkül ibadetin bir neticesidir. İnsan ibadetle şunu ifade etmiş oluyor; "Ey Allah’ım, yalnız sana iman eder, yalnız sana kulluk eder, yalnız sana teslim olurum." Bu sebeple ibadet ile tevekkül arasında sıkı bir irtibat vardır.

"İman tevhidi, tevhid teslimi, teslim tevekkülü, tevekkül ise saadet-i dareyni iktiza eder...”(1)

İman eden insan bütün mülkün tek malikimin Allah olduğunu bilir. Bu ilim onu teslime yani bütün ihtiyaçlarını ancak Rabbinin karşılayabileceği inancına götürür. Allah’a teslim olan insan yapacağı bir işte kendisine terettüb eden şartları yerine getirdikten sonra Allah’a tevekkül eder. Yani o işin görülmesinde O’nun kudret ve rahmetini vekil etmiş olur. İşte iki dünyanın saaadeti de bu tevekkül ile elde edilir.

Bu ifadeler de bu inceliğe işaret etmektedir.

İbadet, tevekkülün bir çeşit ifade edilme şeklidir. Kişi namazı ile hem kalen hem de halen Allah’a teslim olduğunu ve her şeyi için O’na tevekkül ettiğini ilan etmiş olur. Oruç tutan kişi, acizliğini anlayıp Rabbinin sonsuz kudretine sığınır. Zekâtını veren mümin, mülkün Allah’a ait olduğunu anlar.

(1) bk. Sözler,Yirmi Üçüncü Söz.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editörü

BENZER SORULAR

Yükleniyor...