Block title
Block content

"Tabiat misalî bir matbaadır, tâbi’ değil. Nakıştır, nakkaş değil." Açıklar mısınız; "misali matbaa" ne demektir? O zaman nakış da misali olur mu?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Misalî" kelimesi, burada varsayım anlamında kullanılıyor, buna farazi hatlar da deniliyor. Mesela, meridyenler ve paralel çizgiler, dünyayı ikiye böldüğü farz edilen ekvator çizgisi aslında olmadığı halde, varsayılan misali şeylerdir. Böyle yapılmasının sebebi ise, insanlık için bir kolaylık ve bir sistem kurması içindir. Bugün koordinatlar bu varsayımlar üzerinden yapılmaktadır.

Biz kainatın genelinde var olan düzeni ve sistemi tabiat ifadesi ile aklımızda belirginleştiriyoruz ya da somutlaştırıyoruz, o kadar. Çünkü insan zihni soyut şeyleri anlamakta ve devamlı kılmakta zorluk çeker. Bu yüzden insan zihni soyut ve genel şeyleri daha anlaşılır ve bilinir kılmak için, onları misali kalıplara döker. Tabiat da böyle misali bir kalıptır. Yoksa materyalistlerin iddia ettiği gibi, tabiat denilen harici ve gerçek bir kişilik söz konusu değildir. 

Misali nakış söz konusu değildir; çünkü nakış, her bir mahlukun bizzat kendisidir ve gerçekliği olan somut bir varlıktır. Mesela, çiçek bir nakıştır, nakkaşı ise Allah’tır. Çiçeğe tabiat gibi misali diyemeyiz...

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

karolin
O zaman tabiat diye bir gerçek yok..varsayım yani..Eşyanın meydana gelmesindeki farazi matbaa..öyle mi?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
karolin

Tabiat; kainattaki kanunlar, düzenler, o zaman yer çekimi gibi... Mesela, elma düştüğünde; bunu -haşa- Allah değil de yer çeker. İnkarcılar, çekme kuvvetini sebebe verip; o kanunu da sebebe ortak etmek gibi bir şey düşünür. Sebepler ve kanunlar beraberce yapıyorlar, demek gibi... Ama sebepler matbu, tabiat da hangi kanunla yapılacağını icra eden bir komut makinesi, böyle mi?

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Aynen öyle. Kainatta gerçek fail ve muktedir, İlahi irade ve kudrettir...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
isahalim

Kafam iyice karıştı. Tabiat gerçekte nedir? Genelde insanlar tabiat kelimesini evren ve içindeki varlıklar manasında ve başka bazıları da hem evren hem de evrendeki kanunlar manasında kullanıyorken, yukarıdaki açıklamalara  göre evren ve içindeki varlıkları yok, gerçek dışı, hayal ürünü saymış gibi oluyoruz??? 

Üstad başka yerde de tabiatın nakkaş değil nakış olduğunu ifade ediyor? Ama yukarıda misali yani gerçekte olmayan bir şey diyor? O zaman çelişki gibi oluyor, çünkü nakşın bir gerçekliği var??? Belki biraz genişçe açarsanız sevinirim...

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)

Tabiatın gerçek yönü eşya ve sebeplerdir gerçek olmayan yönü ise sebeplerin İlah ve yaratıcı gibi fail telakki edilmesidir. Misali ve itibari olan kısım tabiatın bir yaratıcı gibi tasavvur edilmesidir.  

Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...