Block title
Block content

Tabiat Risalesi'nde, niçin diğer mevzulardaki ispat metodundan farklı olarak doğrudan bir yaratıcının ispatı yoluna gidilmeyip, diğer yolların muhal olduğunun ispatlanmasıyla yaratıcının var olduğu, var olması gerektiği yolu tercih edilmiştir?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Bu risale Ankara’da Üstad Bediüzzaman Hz. tarafından arapça olarak kaleme alınmış. daha sonraları ise kardeşi A.Mecit Nursi tarafından, üstadın zamanında Türkçe’ye çevrilmiştir. Üstadın tashihinden geçmiş kıymetli bir risaledir. Bu risalede doğrudan Allah'ın varlığı ve birliğinin ispatı değil de, mevcudatın ihtimal olarak meydana gelebileceği (insanlar nazarında bilinen) bir kısım yolların (tabiat, sebepler ve kendi kendine olma) çürütülmesi yoluna gidilmiştir. bunun birkaç sebebi vardır.

1. Risalenin başındaki ayette geçen "Allah’tan başka ilahlar olsaydı" ifadesi var. İnsanlar tarafından mahlukatın yaratılmasında tesiri olabileceği düşünülen sebeplerin, tabiatın, tesadüfün ve kendi kendine olmanın işe karıştığı vakitte kainatta ki her şeyin ve dengelerin bozulabileceği vurgulanmıştır.

2.  Üstad Hazretleri, mevcudatın meydana gelebilmesi için bu üç yol ile beraber, aklın ve hikmetin kabul ettiği ilmi, iradesi ve kudreti sonsuz olan bir zatın (Allah'ın) ihtimalini saydıktan sonra "Evvelki üç yol, muhal, battal ve mümteni olduğu kati ispat edilse, dördüncü yol olan tariki vahdaniyet şeksiz, şüphesiz sabit olur." demektedir. Demek sebeplerin, tabiatın ve kendi kendine olmanın hiçbir şey yapamayacağı kat'i ispat edilse bunları yaratanın Allah olduğu kendiliğinden ortaya çıkacaktır.

Mesela, dört tane birbiriyle karıştırılacak nitelikte topun olduğunu farz ediniz. Bu topların üçünün tahtadan diğerinin ise demirden olduğunu kesin biliyoruz. Şimdi birisi çıksa ve dese " ben şu üç topun tahta olduğunu ispat etsem diğerinin demir olduğunu ispat etmeye gerek var mı? elbette alacağı cevap bellidir. Bu adam suyun yanına gitti üç tane topu aldı ve suya bıraktı üçünün de su üzerinde yüzdüğünü gördükten sonra bu dördüncüsünü de suya bırak, onu da deneyelim demeye gerek kalmaz. Çünkü şeksiz ve şüphesiz onun demir olduğu ortaya çıkmıştır. Bu tarz ispat dolaylı ispattır. Malum olduğu gibi, ya doğrudan ispat vardır ki, bu yol Risale-i Nur’un çok yerlerinde Cenab-ı Hakk'ın varlığı ve birliği bu şekilde işlenmiştir. Ya da dolaylı ispat vardır ki, bu da Tabiat Risalesinde muhalif fikirlerin çürütülmesi tarzındadır.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Tabiat Risalesi | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 4684 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

ciddeli
İspat zenginliğidir.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...