Block title
Block content

Üstad, kusurumuzu görmeye ve kendimizi beğenmemeye teşvik ediyor. İlerlemek adına, şunu başaracağım demek ve daha güzel şeyleri hedeflemek yanlış mı oluyor?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

İKİNCİ NOKTA: Şeytanın mühim bir desisesi, insana kusurunu itiraf ettirmemektir—tâ ki istiğfar ve istiâze yolunu kapasın. Hem nefs-i insaniyenin enâniyetini tahrik edip, tâ ki nefis kendini avukat gibi müdafaa etsin, adeta taksirattan takdis etsin."

"Evet, şeytanı dinleyen bir nefis, kusurunu görmek istemez. Görse de, yüz tevil ile tevil ettirir. 1 وَعَيْنُ الرِّضَا عَنْ كُلِّ عَيْبٍ كَلِيلَةٌ sırrıyla, nefsine nazar-ı rıza ile baktığı için, ayıbını görmez. Ayıbını görmediği için itiraf etmez, istiğfar etmez, istiâze etmez, şeytana maskara olur. Hazret-i Yusuf Aleyhisselâm gibi bir peygamber-i âlîşan 2 وَمَاۤ اُبَرِّئُ نَفْسِى اِنَّ النَّفْسَ َلاَمَّارَةٌ بِالسُّوۤءِ اِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّى dediği halde, nasıl nefse itimad edilebilir?"

"Nefsini ittiham eden, kusurunu görür. Kusurunu itiraf eden, istiğfar eder. İstiğfar eden, istiâze eder. İstiâze eden, şeytanın şerrinden kurtulur. 3 Kusurunu görmemek, o kusurdan daha büyük bir kusurdur. Ve kusurunu itiraf etmemek, büyük bir noksanlıktır. Ve kusurunu görse, o kusur kusurluktan çıkar. İtiraf etse, affa müstehak olur."(1)

Evet, kusuru görebilmek  tövbe ve istiğfarın girişi ve yarısı hükmündedir. Kusuru görmemek ise, -Allah korusun- firavunluğa gidişin başlangıcı ve çekirdeği hükmündedir. Bu sebeple nefsin kusur ve ayıplarını görmek kemalattan ve güzel hasletler sınıfındandır.

Burada karıştırılmaması gereken bir husus vardır; insanın dünya işlerinde en iyisini ve en güzelini yapmaya çalışması ve bu yolda mücadele etmesi güzeldir. Lakin bu güzellikler ikram olunduktan sonra, insan bunun bir ikram ve ihsan olduğunun farkında ve şuurunda olmak iktiza eder. Yoksa kendi çalışmasının ve gayretinin bir neticesi ve payesi olduğu cihetine sapmak, insanı bencilliğe ve kendini beğenmişliğe sürükler.

Her iyi ve güzel işin yaratıcısı Allah’tır. İnsan ise bu iyi ve güzel işlerin açığa çıkmasında sadece basit ve cüzi bir sebeptir. İnsan bu cihetle meseleye bakarsa, kendini beğenmiş sayılmaz.

Günümüzde "kişisel gelişim" adı altında maalesef insanlar hodgamlığa ve bencilliğe teşvik ediliyor. İnsanın mükemmel işlere odaklanması ve ona mazhar olma yolunda mücadele etmesi yanlış ve yasak değildir, ama onları kendinden bilmek ve öyle saymak insanı uçuruma yuvarlayan manevi bir kanserdir.

Kendini beğenmenin çirkin olması ve öyle sayılması, insanın üzerinde tecelli eden güzellikleri kendi malı saymasından ve Allah’ın bir ikram ve ihsanı olduğunu unutmasındandır. Yoksa, üzerinde tecelli suretinde ve tahdis şeklinde dalgalanması güzel ve müstahsendir.

(1) bk. Lem'alar, On Üçüncü Lem'a, On Üçüncü İşaret İkinci Nokta

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Nur Talebeliği-Talebeleri | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 4450 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...