Block title
Block content

Üstadımız "İnsanın sesinden ve sîmasındaki dekaik-ı nimet ve hikmetten bahis açar." diyor ve Rum suresi 22. Ayeti nazara veriyor. Yalnız o ayette diller ve renkler ifadesi var! Yani dilden kasıt farklı diller ve renklerden kasıt da zenci, beyaz değil mi?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Meselâ: Hilkat-ı semavat ve arzdan bahsi içinde hilkat-i insandan ve insanın sesinden ve sîmasındaki dekaik-ı nimet ve hikmetten bahis açar; tâ ki, fikir dağılmasın, kalb boğulmasın, ruh mabudunu doğrudan doğruya bulsun. Meselâ: وَمِنْ اٰيَاتِهِ خَلْقُ السَّمٰوَاتِ وَاْلاَرْضِ وَاخْتِلاَفُ اَلْسِنَتِكُمْ وَاَلْوَانِكُمْ âyeti mezkûr hakikatı mu'cizane bir surette gösteriyor."(1)

"Göklerin ve yerin yaratılışı ile dillerinizin ve renklerinizin farklılığı da Onun âyetlerindendir." (Rum, 30/22)

Her insana özgü bir ses kimliğinin verilmesi dilin bir unsuru iken, her insana verilen sima kimliği de renk kavramı içindedir. Yani Allah insanları kaba hatları ile beyaz, sarı ve siyah olmak üzere önce üç renge sonra kavimlere sonra simalara ayırmıştır. Dilde ve seste de benzer bir durum vardır, kadın ve erkek sesi, sonra her kavme ayrı bir dil, sonra her bireye özgü bir ses şeklinde gidiyor.

Ayrıca her insanın kendine özgü bir sesinin ve simasının olması genel renk ve dil kavramından daha etkili daha parlak ve daha çarpıcı bir delildir. Lakin bu mana daha hafi olduğundan ayet daha zahir duran dil ve renk kavramına öncelik vermiştir. Buna öncelik vermesi diğerini ihmal ettiği anlamına gelmiyor, malum ayetlerin zahir, batın, muhkem, müteşabih, sarih, remzi gibi çok mana tabakaları bulunuyor. Ses ve sima kimliği ayetten çok rahatlıkla anlaşılabilir. 

(1) bk. Lem'alar, On Dördüncü Lem'a, İkinci Makam.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Dördüncü Sır | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 674 | Word indir | Pdf indir
Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...