Block title
Block content

"Ve gayet faal ve müteâl ve gayet cilveli ve haşmetli bir Sultanın fermanıyla,.." Buradaki "cilveli" tabirini nasıl anlamalıyız, Allah için böyle bir tabir kullanmak doğru olabilir mi?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Atılmış pamuk gibi bu camid, şuursuz bulut elbette bizleri bilmez ve bize acıyıp imdadımıza kendi kendine koşmaz ve emirsiz meydana çıkmaz ve gizlenmez; belki gayet kadîr ve rahîm bir kumandanın emriyle hareket eder ki, bir iz bırakmadan gizlenir ve def'aten meydana çıkar, iş başına geçer ve gayet faal ve müteâl ve gayet cilveli ve haşmetli bir sultanın fermanıyla ve kuvvetiyle vakit be-vakit cevv âlemini doldurup boşaltır ve mütemadiyen hikmetle yazar ve paydosla bozar tahtasına ve mahv ve ispat levhasına ve haşir ve kıyamet suretine çevirir. "(1)

Cilve kelime olarak esmâ-i İlâhînin tecellisi veya tecelli anlamlarına gelmektedir. Bu paragraftaki "cilveli" tabiri de İlahi isimlerin kâinatta mütemadiyen tecelli etmesi anlamında kullanılmaktadır.

“Gayet faal ve müteâl ve gayet cilveli ve haşmetli bir sultanın fermanıyla...” cümlesi de "cilveli" ifadesinin Allah’a izafe edildiğini gösteriyor.

Dolayısı ile "cilveli" ifadesinin örfi anlamı olan; güzellere yakışır duruş ve davranış, dilberâne hareket, naz ve eda ve hoşa giden görünüş gibi anlamları Allah’a izafe etmek asla caiz olmaz.

Bu sebeple "cilveli" ifadesini en başta da ifade ettiğimiz gibi, birinci anlamı ile anlamız gerekiyor. Yani cilveli kelimesini "isimleri ile çokça tecelli eden" şeklinde anlamalıyız.

(1) bk. Şualar, Yedinci Şua.  

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Kategorisi: Âyetü'l-Kübra | Yazar: Sorularla Risale | Okunma Sayısı: 975 | Word indir | Pdf indir
Paylaş

Yorumlar

Ziyaretçi (doğrulanmadı)
"Yağmurun taneleri sayısınca menfaatler ve katreleri adedince Rahmânî cilveler ve reşhaları miktarınca hikmetler içinde bulunuyor." cilveyi burası anlatıyormu isimlerin parlaması Rahmânî cilve.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...