Block title
Block content

"Yalan bir lâfz-ı kâfirdir... Bir dane sıdk, yakar milyonla yalanı. Bir dane-i hakikat, yıkar kasr-ı hayali. Sıdk büyük esastır, bir cevher-i ziyalı. Yeri verir sükûta, eğer çıksa zararlı." İzah eder misiniz?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

"Yalan Bir Lâfz-ı Kâfirdir."

Yalan söylemek küfre ait bir sıfattır. Zira her ikisi de adem (yokluk) temeli üstüne kurulmuştur, yani küfür de yalan da esasında olmayan şeylerdir.

Mesela, ahiret hayatı yok demek ve öyle itikat etmek hem küfür hem de yalandır. Çünkü ahiret vardır ve Allah onu bize kitabında bütün delilleri ile ispat etmiştir. Öyle ise ahirete yok demek hem vakaya mutabık olmayan bir yalan hem de Allah’ı hafife alma manasında küfrü içeren bir bühtan bir iftiradır.

"Bir dane sıdk, yakar milyonla yalanı. Bir dane-i hakikat, yıkar kasr-ı hayali. Sıdk büyük esastır, bir cevher-i ziyalı. Yeri verir sükûta-eğer çıksa zararlı."

"Yalana yer hiç yoktur, çendan olsa faideli. Her sözün doğru olsun, her hükmün hak olmalı. Lâkin hakkın olamaz her doğruyu söz etmek. Bunu iyi bilmeli. 'Huz mâ safâ, da’ mâ keder.'  kendine düstur etmeli."(1) 

Bu cümlede ana tema, hakikat ve gerçeklerin hayallerden üstün olduğudur. Hakikatin buradaki manası her şeyin özü ve gerçekliğini olduğu gibi yansıtmak anlamındadır. Bir şeyi olduğu halinden eksik ya da fazla anlatmak, o şeyin hakikatini ve gerçekliğini giderir ve çirkin bir hale sokar. Bu da özü itibari ile yalandır. Yalan; bir şeyi olduğundan farklı göstermek ve gerçekliğini bozmaya yeltenmek demektir.

Mesela Peygamber Efendimizin (asm) ayı ikiye bölme mucizesi, güzel ve kafi bir hakikat ve sıdk iken, hayalperestler bu hakikate hayali olarak şu ilaveyi yapmışlar: "Sonra ikiye bölünen ayın bir yarısı Allah Resulünün sağ cebine diğer yarısı ise sol cebine girdi." diyerek, hakikatin aslını zedelemişler, kıymetten düşürmüşler. İşte bu nevi hayaller hakikati bozmaktan ve deforme etmekten başka bir işe yaramaz. Halbuki mucizenin hakikat olan aslı, böyle sürülerle hayali şeylerden daha güzel ve daha tesirlidir. Bu ilave aslı itibari ile de yalandır, zira olmayan bir şeyi olmuş gibi göstermek insanları ifsat ve aldatmak demektir.

Bir insan yüzlerce hayal üretse ve bunu kitap şekline çevirse, bunun insanlara olan tesiri çok cüzi ve basittir; ama bir cümle hakikat veya özlü bir deyim binlerce insana rehberlik ve istikamet sağlayabilir. Mesela Risale-i Nur'un hakikatli bir cümlesi, yüzlerce cilt hayal ürünü romandan daha tesirli ve daha ikna edicidir, diyebiliriz.

(1) bk. Sözler, Lemeat.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş

Yorumlar

Nurun fedaisi
Yukarıda "Mesela ahiret hayatı yok demek ve öyle itikat etmek hem küfür hem de yalandır. Çünkü ahiret vardır ve Allah onu bize kitabında bütün delilleri ile ispat etmiştir. Öyle ise ahirete yok demek hem vakaya mutabık olmayan bir yalan hem de Allah’ı hafife alma manasında küfrü içeren bir bühtan bir iftiradır." demişsiniz. Her yalan bir küfürdür diyebilir miyiz? Meselâ münafıklık alâmeti olan küfür aynı zamanda nasıl "lafz-ı küfür" olur?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Her yalana inkar anlamında küfür diyemeyiz lakin doğruyu örtme anlamında küfür diyebiliriz. Çünkü küfrün kelime anlamı örtmek anlamına geliyor. Şayet her yalana inkar anlamında küfür demiş olsa idik her yalancının kafir olması gerekirdi oysa her yalancıya kafir diyemeyiz.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Nurun fedaisi
"Bazan kelâm küfür görünür, fakat sahibi kâfir olamaz." (Lem'alar) bağlamında düşünebilir miyiz? Yani o söylediği 'Yalan bir lâfz-ı kâfirdir' ama söyleyen kâfir olmaz.. Doğru mu?
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
Editor (Muaz)
Güzel bir tespit.
Yorum yapmak için Giriş Yapın ya da Üye olun.
BENZER SORULAR
Yükleniyor...