Block title
Block content

Yedinci Hakikat'in haşiyesinde; mazide olan bütün vukuatın birer kitap gibi tanzim edilip, "kâlem-i kaderle tersim edilmesi ve dest-i kudretle yazılması" ifadesinde, kader için "tersim", kudret için "yazı" tabirinin kullanılmasını açar mısınız?

 
Cevap

Değerli Kardeşimiz;

Eşyanın yaratılışında, “kader dairesinde planların yapılması ve kudretin bu planlara göre eşyayı icat etmesi” esastır. Kader dairesindeki bu ilmî vücutlar için, farklı teşbihler yapılmakta, değişik ifadeler kullanılmaktadır.

Hepsinde temel maksat aynıdır.  Bu maksatla kullanılan “model, kalıp, tersim (resmetmek, resmini almak),  misdar (cetvel)” gibi kelimeler bizim yaptığımız işlere, sanatlara aittir. Bunlara kıyasen ve bu temsillerin dürbünüyle İlâhî hakikatlere bakılacaktır.

İnsan bir eser yapacağı zaman, bazen onun resmini çizer ve eserini bu resme göre yapmaya çalışır. Bu resim bir nevi plandır. Eser bu plana göre inşa edilecektir. Bazen de bir model ortaya koyar, bir maket yapar, eserini buna uygun olarak inşa eder. Bazen de yapacağı şeyin planını çizer ve binasını ona göre kurar.

Nur Risalelerinde geçen, “Kader, ilmin bir nevidir ki, her şeyin manevî ve mahsus kalıbı hükmünde bir mikdar tayin eder.” ifadesinde manevî kalıp tabiri geçer. (Lem’alar, Yirmi Üçüncü Lem’a)   

“Bu kâinat bütün mevcudatıyla beraber kaderin kâlemiyle yazılmış, kudretin çekiciyle yapılmış…” (Şualar, Yedinci Şua)

ifadesinde ise, İlâhî ilimde eşyanın takdir edilmesi “kaderin kâlemiyle yazma” şeklinde dile getirilir. Bazen de “kâlem”  kelimesi “kudret” için kullanılır; soruda geçen “dest-i kudretle yazılma” ibaresinde olduğu gibi.

Öte yandan, 

“Bilbedahe o şeyin mikdar-ı surîsi, bir kader kâlemiyle tersim edilmiştir.” (Sözler, Yirmi Altıncı Söz) 

ifadesinde, bir mahlukun bütün özelliklerinin takdir edilmesi, ilm-i İlâhîde onun resmedilmesi olarak ifade edilir.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale Editör

Paylaş
BENZER SORULAR
Yükleniyor...